Om det at læse

Årets bedste bog: Sjov, spas – og toppen af poppen

De sidste fire dage har jeg skrevet om årets bedste læseoplevelser. Men året har selvfølgelig budt på andet end fremragende bøger, og det vil jeg gerne skrive lidt om, inden jeg kårer årets bedste bog på tværs af kategorierne.

Årets sløje roman af anmelderrost forfatter, som bare ikke er mig: Katrine Marie Guldager: Ulven

Ulven - forside
Jeg kan godt lide forsiden...

Jeg ved ikke, hvad det er med Katrine Marie Guldager, men hendes bøger virker fortænkte og kedelige på mig. Jeg har været mellemfornøjet over hendes noveller, og nu er jeg så også mellemfornøjet over hendes romaner.

Antal læste bøger i alt: 94 eller 95

Det afhænger lidt af, om jeg når at blive færdig med Kerstin Ekmans Mordets praksis. (Indlægget er skrevet i går – derfor usikkerheden.) Målet var – som sædvanlig – 100 bøger, men jeg er meget tilfreds med det, jeg har nået. Jeg har læst en mængde gode, spændende, nye, gamle, tynde og tykke bøger. Det er det vigtigste!

Årets forlag: Batzer & co

Prisen til årets bedste forlag skal gå til Batzer & co. Intet dansk forlag har så høj en andel af kvalitetslitteratur, og Batzers udgivelser har igen i år fyldt godt op på mine lister over årets største læseoplevelser. Per Petterson, Judith Hermann, Imre Kertesz – det er en imponerende række af fremragende europæiske forfattere.

Årets sjove bog, der ikke var sjov nok: Mohamed Sifaoui: Bin Laden bag sløret

Bin laden bag sløret - forside

Terrorisme er et alvorligt emne, så hvis man vil lave sjov med det, så skal det være RIGTIG sjovt. Sifaoui holder sig til småplatte vittigheder.

Årets bedste lydbog: Ernest Hemingway: Den gamle mand og havet

Den gamle mand og havet - forside

Prisen går ikke til Hemingway, fordi den var det bedste stykke lytteratur – det var det også – men fordi Dan Schlossers indlæsning er fremragende.

Årets bedste bog på vers: Christian Winther: Hjortens flugt

Det var så også den eneste bog på vers, og det kan ikke afvises, at det har været afgørende for dens chancer! Samtidig var det den eneste bog, jeg læste i år, hvor jeg havde et personligt forhold til den selve den fysiske bog.

Årets bedste bog

Så er det blevet tid til den store pris. Hvad er den bedste af de bedste læseoplevelser? I sidste ende måtte valget falde på:

Punkt 22 - forside

Godt nytår og tak fordi du læste med i 2011 – vi ses i 2012!

6 kommentarer til “Årets bedste bog: Sjov, spas – og toppen af poppen

  1. Herligt at se, at Punkt-22 stadig kan begejstre. Læste den første gang i 1961. Først griner man, så smiler man, så forsvinder også smilet, og man fanger pointen: Krigens absurditet.
    Jeg har læst hans øvrige bøger, og i august fik jeg købt og læst biografien “Just One Catch”.
    Kan også varmt anbefale hans egne erindringer “Nu og Da”.
    Godt nytår!

  2. Hej Palle

    Tak for kommentaren – og også godt nytår til dig!

    Bogen er særligt ubehagelig og skræmmende, netop fordi den også er morsom. Mange “alvorlige” forfatter med dystre budskaber kunne lære noget her.

    Jeg har afgjort planer om at læse mere af Heller, men der er jo frygteligt mange bøger, som fortjener at blive læst!

    Henrik

  3. I en biografi om Joseph Heller (Tracy Daugherty: Just One Catch) får Heller efter et foredrag for kadetter på Air Force Academy et nyt eksempel på punkt 22: Before repairing a uniform, it had to be freshly cleaned. But the cleaning staff had orders not to clean any uniform needing repairs. Intet nyt under solen.
    Nu nok om den bog ;o)

  4. Det er et fantastisk catch 22.

    Jeg har også et eksempel fra min eget liv. Da jeg skulle starte som udvekslingsstuderende i Berlin, fik jeg et kollegieværelse.

    Problemet var, at man skulle have en tysk bankkonto for at få underskrevet lejekontrakten – og man skulle have tysk bopæl for at få en bankkonto!

  5. Ja, nu fik du mig til at tænke på min start på min grønne ungdom, da jeg efter folkeskolen skulle til søs. Jeg kunne ikke få en søfartsbog hvis jeg ikke havde en hyre, og jeg kunne ikke få en hyre uden søfartsbog!!
    En lille tur down memory lane

Skriv en kommentar