Liv og familie · Om det at læse

Farmors bog

Hjortens Flugt af Christian Winther er en speciel bog for mig.

Normalt går jeg ikke meget op i bøgernes udstyr. Så længe der er tale om romaner, er jeg i virkeligheden ret ligeglad med, om der er tale om en førsteudgave eller en paperback.

Hjortens Flugt - forside

Men lige netop med Hjortens Flugt betyder både bog og værk noget. Jeg har fået bogen af min forældre, der igen har arvet den fra min farmor. ’Julie Hansen’ står der i den. Det er hendes pigenavn fra før hun blev gift med min farfar.

Farmor blev født i 1900 og bogen er fra 1912. Jeg tror det er en konfirmationsgave, men jeg ved det faktisk ikke. Det er en fin lille bog med guldkanter og ganske tynde sider. Der er ikke mange spor af læsning på siderne, og faktisk kan jeg ikke huske min farmor læse andet end avisen og Familiejournalen.

Men måske har hun læst den som ung og bare været en, der behandlede bøger med forsigtighed? Det er ikke til at vide, men jeg vil gerne tro, at min farmor har læst de smukke vers og drømt sig hen til en fortid så fjern og romantisk, at den aldrig har eksisteret. Så er lige netop DE linjer i DEN bog noget vi har tilfælles.

Det blev en lang indledning. Anmeldelse af indholdet følger i morgen.

One thought on “Farmors bog

Skriv et svar

