Anmeldelser · Europæiske perler · Klassikerhjørnet

Unica Zürn: Mørkt forår

Lyst og smerte

Den lille kortroman Mørkt forår fra 1969 (blot 66 sider) er ubehagelig læsning. Den åbner døren ind til en rum fuldt af ungdommeligt håb, men også af overgreb og bristede forventninger. Når sidste side er læst sidder man tilbage med en ubehagelig fornemmelse af, at et liv er blevet spildt til ingen nytte. Men god litteratur skal først og fremmest berøre læseren, og det lever Zürn op til.

Unica Zürn: Mørkt forår - forside

Bogens unavngivne hovedperson er lille pige, der vokser op i Grünewald i udkanten af Berlin efter 1. verdenskrig. ”Hendes far er den første mand hun lærer at kende” – sådan indledes romanen, og pigens forhold til det modsatte køn er netop omdrejningspunktet i historien. Hele tiden drages hun imod dem, men det er altid forgæves. Enten har de som faderen ikke tid – faktisk ville han hellere være i en anden familie, end den han nu engang har – eller også er de simpelthen uopnåelige for hendes begær. Når hun er sammen med sine jævnaldrende bliver det enten kedeligt, da det nærmer sig alvor, eller også ender det som i broderens tilfælde med overgreb.

Læseren er helt tæt på pigens fantasier, der er erotiske, og det virker voldsomt – ikke mindst fordi hovedparten af historien handler om hendes liv i 10-12 års alderen. Familien har f.eks. en reproduktion hængende af Rubens maleri Sabinderindernes rov, og i stedet for at ynke de bortførte fantaserer hun om de to mørke røvere.

Begæret er overalt, men det er også skamfuldt og fyldt med smerte. Mandens lem kaldes ”et sværd” og hendes skød et ”sår” for selvom hun er underlagt sine erotiske impulser, så er nydelsen tæt knyttet til smerten og til forestillinger om døden. Under alle omstændigheder er titlen velvalgt, for fokus er netop på de mørke skygger, der ledsager pigen under hendes opvækst.

I efterordet diskuterer Olga Ravn selvmordstemaet og en mulig sammenhæng mellem liv og værk, ligesom hun drager paralleller til Sylvia Plath og Tove Ditlevsen, der også lancerede selvmordet som mulighed i deres romaner, inden de gjorde alvor af det. Måske svævede døden simpelthen over de kvindelige modernister, der både udfordrede kunstneriske udtryksformer og tidens kønsroller?

Mørkt forår er første udgivelse fra forlaget Sidste århundrede, der har som erklæret mål at udgive oversete modernistiske værker fra Centraleuropa. Det er så nobelt et formål, så man ikke kan andet end bakke op om det, og hvis man bestiller bogen fra forlaget, følger der endda en lille håndskrevet hilsen med! Udgivelsen er kort sagt båret af kærlighed til litteraturen, men udførelsen er professionel – og tak for det.

4

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s