Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder

Aurélie Lévy og Elizabeth Colomba: Queenie – Harlems gudmoder

Gangsterdrama med et twist

Det er ikke noget tilfælde, at Lévy og Colombas graphic novel har ordet ”gudmoder” i titlen. Der er nemlig mange ligheder med Mario Puzos klassiske gangsterfortælling, men her er hovedpersonen ikke en italiensk patriark, men derimod en sort kvinde fra Martinique.

Aurélie Lévy og Elizabeth Colomba: Queenie - Harlems gudmoder - forside

Stephanie St Claire er en historisk person, der satte sit præg på Harlem i mellemkrigstiden. Det var under Harlems renæssance, hvor sorte familier indtog den gamle bydel og gjorde den til smeltedigel for ny musik og kultur med Duke Ellington på Cotton Club som det store trækplaster. Det var en opblomstring, der startede i de brølende 20’ere, og som fortsatte ind i depressionsårene, hvor folk holdt ”huslejefester” for ikke at blive sat på gaden, og hvor der var store penge at tjene på det illegale lotteri.

St. Claire var vokset op på Martinique, hvor hun tidligt mistede sine forældre. Hun var en begavet pige, der kunne hjælpe plantageejeren med regnskaberne, men det var også en udsat position af være i. Han tog både kokkens datter, tjenestepigen og altså også den purunge Stephanie, fordi han mente, at det var hans ret. Hun stjal til gengæld fra familien, så hun havde penge til en billet til Amerika. Bogen viser fint, hvordan USA trods sine fejl og mangler både var et symbol på friheden – begejstringen over at se Frihedsgudinden ved indsejlingen til New York er dybfølt – og et konkret tilflugtssted for forfulgte mennesker.

Serien skifter mellem et nutidsplan i midten af 1930’erne og tilbageblik på opvæksten på Martinique og de tidlige år i New York. På nutidsplanet er St. Claire på toppen af sin magt: Hun tjener gode penge på lotteriet, og hun bruger noget af fortjenesten på at sprede almisser i lokalsamfundet, men hun bruger også sin magt i borgerrettighedsbevægelsens tjeneste, og hun omgiver sig med hjælpere, der både er hårdkogte kriminelle og interesseret i kunst og kultur. Hendes stilling bliver dog mere og mere prekær. Efter forbudstiden er de øvrige mafiafamilier på jagt efter nye indtægter, og særligt den brutale Dutch Schultz har kig på den lukrative forretning i Harlem.

Teksten er skrevet af Lévy og tegnet af Colomba, der med sin sort-hvide streg og omhyggelige research formår at vække fortidens Harlem til live. Jeg kom til at tænke på E.L. Doctorow, da jeg læste bogen – både fascinationen af gangsterverdenen i Billy Bathgate og interessen for den spirende sorte stolthed og modstandsvilje i Ragtime – og de to skabere formår dygtigt at kombinere tidsbillede med spændingshistorie. At bogen samtidig er med til at sætte lyse på anderledes aktører, end vi er vant til, er kun et plus.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s