Anmeldelser · Klassikerhjørnet · Scenekanten

Lord Byron: Cain

Bedaget skuespil om de første mennesker

Fortællingen om Kain, der myrder sin bror Abel, er en af grundlæggende myter i kristendommen. Da Adam og Eva havde spist af kundskabens træ, forviste Gud dem fra paradiset, og da de havde fået børn viste det sig, at ondskaben også fandtes mellem mennesker. Det er den historie Lord Byron fortolker i et skuespil fra 1821, men den forløses ikke for alvor.

Lord Byron: Cain - forside

Dramaet foregår i tre akter. I første akt møder vi Adam, Eva, Kain, Abel og deres to hustruer. De er i gang med at ofre og bede til Gud, dvs. alle bortset fra Kain. Han nægter at underkaste sig en Gud, der for en simpel synd har forvist menneskene fra paradis, og han kan slet ikke se, hvorfor han skylder sin skaber noget som helst. Familien ser fortvivlet til, men virker også meget enfoldige i deres tilbedelse. Kain er derimod et moderne menneske, der forholder sig kritisk og stiller spørgsmål.

Da Kain bliver alene, viser Lucifer sig for ham. Han pirker til Kains tvivl og lover ham viden både om verden før mennesket og om tiden efter døden. I anden akt rejser han med Lucifer til en verden uden for tid og sted, hvor han kan se mægtige skeletter fra uddøde dyr – Byron køber ind på en teori om, at verden havde været gået under flere gange før menneskene blev skabt, og at det er forklaringen på de mange fossiler, der var begyndt at dukke op. I sidste ende kan Lucifer dog ikke oplyse Kain om det mysterium han mere end noget andet ønsker at kende til: døden.

Tilbage ved hjemmet har Abel bygget to altre, og han opfordrer Kain til at være med til at ofre. Det er Kain ikke meget for, men han lader sig overtale, og da ofret bliver afvist sparker han frustreret alteret omkuld. Abel er fortvivlet over den skændige handling og prøver at overtale ham til at forsøge igen. Her er det så, at Kain kommer i affekt og dræber Abel. Dermed bliver den første morder til, men det er også første gang, at døden kommer ind i menneskets liv i Biblen.

I første mosebog fylder fortællingen om Kain og Abel kun ganske få linjer. Selvom konflikten er grundlæggende, er der altså ikke meget stof at arbejde med. Derfor skriver Byron lystigt til. Kains tvivl og stillen spørgsmål er fortsat interessant, men de lange passager med Lucifer og rejsen til en ikke-verden var ret kedsommelige. Sproget er flydende, men det samlede resultat var alligevel skuffende.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s