Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder

Enki Bilal: Erindringens magt

Profetisk på den skræmmende måde
Det er blevet almindeligt at se tiden fra murens fald i 1989 til terrorangrebet 11. september 2001 som en gylden og optimistisk tid, hvor tingene grundlæggende kun kunne gå fremad. Så simpelt var det selvfølgelig ikke. 1990’erne var også Golfkrig og ikke mindst den blodige borgerkrig i Jugoslavien, der satte en hurtig og effektiv stopper for eventuelle antagelser om, at Europa for evigt havde lagt den politisk vold bag sig. Bilal udgav første bind af Erindringens magt i 1998, hans dystopiske fremtidsvision er deprimerende profetisk, når man læser den i dag.
Enki Bilal: Erindringens Magt - forside
Udgangspunktet er det belejrede Sarajevo i 1993, hvor snigskytter myrdede uskyldige og spredte skræk og rædsel i byen. På et hospital ender tre nyfødte og forældreløse børn i samme vugge: Nike Hertzfeld, Amir Fazlagic og pigen Leyla Mirkovic. De knytter fra starten stærke bånd til hinanden, og Nike sværger, 18 dage gammel, at han altid vil beskytte de to andre.
Nike er hukommelsesmester. Han kan huske alting og bruges derfor som agent folk, der skal have flyttet information sikkert fra et sted til et andet. Da bogen starter, kan han huske tilbage til tiden i vuggen, og gennem bogen husker han sig dag for dag endnu længere tilbage, til han til sidst når sin egen fødsel.
Det er fortællingens erindringsspor, der flyder som en biflod gennem hele bogen. Hovedhandlingen udspiller sig 30 år senere i 2023, hvor verden er stærkt forandret. Kybernetikken har vundet frem, så det menneskelige smelter sammen med maskiner, og hvor det hele tiden er uklart, om man er sammen med den ægte vare eller bare meget livagtige kloner. De statslige institutioner er tilsyneladende ved at bryde sammen, og samfundet trues både af mafiatendenser og den nyreligiøse Obscurantis orden, der på en sammensmeltning af kristendom, jødedom og islam kæmper mod oplysning og for total underkastelse. Midlet er terror og attentater, hvor ikke mindst den uberegnelige doktor Warhole har en finger med i spillet.
Nike bliver rodet ind i en konspiration, der skal ramme den internationale regerings hovedkvarter. I mellemtiden opholder Amir sig i Moskva, hvor hans kæreste Sacha har skaffet dem et nyt arbejde. De skal være en del af Keihilin, Obscuranti-ordenens terror-gruppe, men da de ankommer til træningslejren i Sibirien, opdager de snart, at der ikke er tale om en almindelige opgave for lejesoldater. Her er kravet ubetinget lydighed, og hvis man ikke selv underkaster sig, så sørger de mystiske fluer for at nedbryde personligheden.
Endelig er der Leyla, der er blevet adopteret af en pensioneret israelsk general og arbejder som astronaut. Også der stikker Obscuranti’erne deres dogmatiske og voldelige fjæs frem. Gennem hele albummet flyder en fornemmelse af vold, opløsning og død, så det krigshærgede Sarajevo næsten fremstår som en erindring en mere enkel og overskuelig verden.
Billedsiden er voldsom og ekspressiv, som om Bilal maler sine motiver fremfor at tegne dem. Det er en stil, der bruger kraftige farver og kraftige streger, men hvor konturerne også flyder ud i mærkelige detaljer, hvor det kan være svært at se, hvad der er teknologiske krummelurer, og hvad der bare er almindeligt skidt og møg. Opløsningen og de uklare grænser flyder ind i billedsiden, hvor alvorstung skuffelse er det dominerende ansigtsudtryk.
Bilal har meget på hjerte, men Erindringens magt er ikke et nemt album at komme ind i. De forskellige fortællelag og den dystopiske fremtid, som vi kun ser små hjørner af, kræver opmærksomhed. Jeg synes heller ikke koblingen mellem Sarajevo-fortiden og historiens nutidsplan fungerer særlig godt, men det kan være, at det bliver bedre i næste bind. Under alle omstændigheder har Bilal med Erindringens magt startet et deprimerende men desværre også ubehageligt vedkommende bud på vores fremtid.

2 kommentarer til “Enki Bilal: Erindringens magt

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s