Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder

Trillo & Mandrafina: Det store svindelnummer

Noir i bananrepublikken

Selvom Carlos Trillo var forfatter på en lang række tegneserier, hvoraf en del også er oversat til dansk, så var dette mit første møde med ham. I dette tilfælde er det Domingo Mandrafina, der står for billedsiden, og resultatet er blevet en klassisk noir krimi.

Trillo og Mandrafina: Det store svindelnummer - forside

Hovedpersonen er Donald Reynos, der er blevet smidt ud af politiet i en lille bananrepublik, fordi han insisterede på efterforske forbrydere, selvom de havde politiske forbindelser. Nu bruger han tiden på barer og bordeller, hvor han stille og roligt er ved at gå i hundene. En aften bliver han opsøgt af smuk ung kvinde, der tydeligvis er vant til at færdes i bedre kredse.

Det viser sig at være Melinda Centurion, diktatorens niece, der over hele landet er kendt som Den Intakte Jomfru og jævnligt er i aviserne, når hun har helbredt syge eller udøvet andre mirakler. Det er selvfølgelig ren facade opbygget af en lokal forfatter og propagandaekspert, der også optræder som fortæller i historien. I virkeligheden er Melinda tvunget til at være diktatorens elskerinde, og nu er hun i problemer, fordi hun har en affære med indenrigsministeren – og endnu mere fordi de er blevet fotograferet og udsættes for afpresning.

Reynos kan selvfølgelig ikke modstå en smuk kvindes bøn om hjælp. Inden længe er de i et desperat kapløb med tiden for at finde afpresseren, inden han gør alvor af sine trusler om offentliggørelse, og sporene fører til von Fritz, en karikeret nazist med smag for unge mænd og gode forbindelser til diktatoren. Endnu værre bliver det, da den mystiske lejemorder Leguanen får til opgave at dræbe dem. Han er både pervers og skånselsløs, så Reynos og fortælleren må tage desperate midler i brug for at skjule Melinda.

Leguanen er kun delvis menneskelig, og det er ikke det eneste magiske element, der flettes ind i historien. Det hele kulminerer en unaturligt lang nat, hvor fuldmånen dækker alting i et ildevarslende lys.

Billedsiden fungerer fint sammen med historien. Elementerne er yderst velkendte, og så er det svært at undgå klichéer, men Mandrafina løser det fint. Selvfølgelig er Fritz og de andre typer karikerede, men de er også unikke og let genkendelige. Der tegnes med kraftige linjer, og farvelægningen underbygger, at historien hovedsageligt foregår efter mørkets frembrud.

Det store svindelnummer er udmærket underholdning, men heller ikke mere end det. Historien er velkendt, og selvom der er nogle twists i plottet, så er det kun de to hovedpersoner, der for alvor får krop og fylde, mens modstanderne er for karikerede til at være rigtigt interessante.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s