Anmeldelser · Europæiske perler · Klassikerhjørnet

Nevil Shute: Blind vej

Romantisk thriller med år på bagen

Det er svært at skrive holdbare politiske thrillere, fordi man helst skal tro på, at den afværgede trussel faktisk kunne blive til noget, og at det ville gøre en forskel. Den præmis er svær at leve op til, når man læser en bog, der hastigt nærmer sig de hundrede år, og det er en af grundene til, at Blind vej aldrig bliver mere end en roman på det jævne. Den anden grund er, at der langt fra er tale om stor litteratur, selvom skildringen af det engelske klassesamfunds forsøg på at overskride sig selv bestemt er interessant.

Fortælleren er kaptajn Stevenson, der under 1. verdenskrig var i flåden, hvor han var involveret i et dramatisk og morderisk slag med en tysk ubåd, og som nu lever som ungkarl på den engelske sydkyst. Han er velhavende, driver et lille skibsværft og tilhører den traditionelle overklasse. Første kapitel er et impressionistisk eksperiment, hvor han i en brandert kører galt i sin bil og bliver indlagt på hospitalet. Hans erindringer passer ikke på den forklaring han får, og efter nogle rekreationsdage i Skotland sker der flere underlige ting. Politiet har fundet en udbrændt lastbil med nogle våben af ukendt oprindelse og nu har de brug for hjælp med opklaringen.

På vej hjem fra Skotland har han mødt pigen Mollie Gordon, der arbejder som professionel dansepartner på en natklub i Leeds. Det viser sig, at hun har en forbindelse til den udbrændte lastbil – et helt usandsynligt sammenfald – og han påtager sig at hente hende ned til afhøring. Det sker under påskud af, at han vil invitere hende på ferie, men da han først har overladt hende til politiets undersøgelser, får han dårlig samvittighed. I stedet for at lade hende i stikken får han fat i sin egen advokat, og sammen giver de sig til at opklare, hvad der egentlig foregår. Våbentransporterne har lyssky spor til udlandet, måske til kommunistiske grupper, og målet synes at være at forstyrre det kommende parlamentsvalg.

Men der er også en anden grund til hans handlinger. Han er træt af sit mistrøstige ungkarleliv, og sammen med Mollie føler han sig glad. Selvom hun har en helt anden klassebaggrund er hun både pæn og velopdragen, og efter krigen bør det vel være slut med de skarpe skel i samfundet. Som en af bipersonerne bemærker, så findes der gode mennesker i alle samfundslag, og hvorfor skulle han ikke gifte sig med hende, hvis det er det, der gør ham lykkelig?

Som spændingsroman er Blind vej på det jævne, og persontegningen virker heller ikke overbevisende. Stevenson stritter i alle retninger, og Mollie skildres som lidt for naiv og stille til at matche ham. Det handler nok mere om tidens kvindesyn end om klasseskel. (Kun i kærlighedssager er kvinderne, som f.eks. kusinen Joan, eksperter.) Når det er sagt, så var romanen hurtigt læst og fungerede som vidnesbyrd om, at de engelske klasseskel vitterligt var forandrede efter krigens rædsler.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s