Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder

Jörg Ulbert og Jörg Mailliet: Gleisdreieck – Berlin 1981

Berlin i den røde terrorismes efterår

Som tegneserieskaber får man meget foræret ved at placere sin historie i Berlin i 1980’erne. Den delte by er fuld af ikoniske billeder fra den kolde krig, og samtidig var der voldsomme sammenstød mellem myndighederne og venstreorienterede aktivister, en stærk BZ-bevægelse og et vildt ungdomsliv med masser af punkbands. Kulisserne er med andre ord i orden, og så er det jo bare med at finde en historie og en tegner, der kan yde dem retfærdighed.

Ulbert og Mailliet: Gleisdreieck - Berlin 1981 - Forside

I foråret 1981 ankommer to mænd til Berlin. Martin Makarov kommer fra Danmark via Østberlin, og han bliver hjulpet på vej af Stasi. Makarov tilhører nemlig en af fraktionerne under RAF, og DDR støttede gerne op om de grupper, der prøvede at underminere forbundsrepublikken. De voldsomme begivenheder under ”deutscher Herbst” i 1977 er langt fra gået i glemmebogen, og han er eftersøgt af det vesttyske politi. Omvendt har Makarov sine egne regnskaber at gøre op, og da han først er kommet i kontakt med sin gruppe i Kreuzberg, går der ikke længe, før de er i gang med at planlægge nye angreb.

Gleisdreieck - eksempel

Otto flytter også til byen. På overfladen for at studere, men i realiteten for at opspore og fange Makarov. Han arbejder for den tyske efterretningstjeneste, og målet er at infiltrere det venstreorienterede miljø og af den vej komme tæt på RAF-grupperne. Efter et slagsmål på en bar, hvor Otto er med til at give en flok indtrængende skinheads bank, bliver han venner med Karl. Inden længe tilbringer de det meste af deres tid sammen med Karls venner, og selvom Otto er på arbejde, så nyder han også samværet, musikken og udflugterne til Wannsee.

Flokken tilhører et miljø, der har sympati for kampen mod systemet, og efter endnu et voldeligt sammenstød mellem politi og demonstranter begynder de at diskutere, om tiden er inde til at gå et skridt videre. Politikerne og spekulanterne er jo tydeligvis ligeglade med fredelige protester, men hvordan får man egentlig fat i sprængstoffer og viden til at bruge den? Før internettet var den oplagte løsning at opsøge veteranerne på området.

Mens Otto kommer tættere på sit mål, gør Makarov sig klar til at slå til. Bliver resultatet endnu et storstilet terrorangreb eller lykkes det at sætte en stopper for det?

Ulberts historie fungerer, og det samme må man sige om Jörg Mailliets tegninger. Der er en stribe ikoniske billeder fra Berlin, som regel i dunkle grå-brune toner, men også med fine sommerfarver, når det passer. Persontegningerne kunne være mere detaljerede, men de formidler stemninger og kompositionerne er med til at bære historien fremad.

Ulbert og Mailliet var kort sagt et skønt bekendtskab, og jeg ser frem til at få fingre i næste bind i serien. Det kan i øvrigt anbefales at lytte til den indsatte sætliste undervejs. Det giver lige lidt ekstra stemning af høre ”Bullenschweine” og ”California über alles”, mens man læser albummet.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s