Om det at læse

Årets bedste læseoplevelse

Russiske perler og andet godt

Det er blevet tid til årets litterære selvangivelse – og dermed også til et blik tilbage på, hvad læseåret 2016 har bragt mig. Udgangspunktet er mine læseoplevelser uden smålig skelen til, hvad der er udkommet eller hvad der i øvrigt har præget litteraturdebatten i årets løb.

Jeg har i alt læst 50 skønlitterære værker, som jeg plejer at inddele i fire kategorier: Klassikere (udgivet før 1980) nyere udenlandsk litteratur, nyere dansk litteratur og tegneserier/graphic novels. De fordeler sig således:

Klassikere: 17
Nyere udenlandsk: 18
Nyere dansk: 3
Tegneserier/graphic novels: 12

Som det fremgår har jeg svigtet den danske litteratur lidt i år. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen særlig grund til det, og de tre romaner, som jeg har læst, var jeg glad for.

Men lad os starte fra bunden. I forhold til tegneserier / graphic novels har 2016 ikke budt på de helt store læseoplevelser. Måske skyldes det, at udvælgelsen har været lidt tilfældig, måske har jeg bare været uheldig eller måske har jeg mest opsøgt tegneserierne, når jeg har haft brug for noget overskuelig læsning.

Årets bedste læseoplevelse, graphic novel:

Arctic Nation - forside

Arctic Nation af Canales & Guarnido

Jeg har først i år taget hul på Blacksad, en klassisk, hårdtslående privatdetektiv i en verden befolket med dyreskikkelser, og bind 2 har indtil videre været det bedste. En interessant historie om racisme og hævn, og samtidig en opklaring og et plot, som både var overraskende og holdt mig fanget til det sidste.

Værd at nævne er også afslutningen på Linda og Valentin, fordi serien har budt på så meget godt, Camelot 3000, fordi jeg efter 25 år endelig fandt ud af, hvad den sluttede med, og Der Traum von Olympia, fordi den viser genrens store muligheder som dokumentarmedie.

Årets bedste læseoplevelse, nyere dansk litteratur:

Morten Pape: Planen - forside

Morten Pape: Planen

Den selvbiografiske debutroman skildrer en barsk opvækst i Urban-planen på Amager. Forældrene bliver skilt, og børnene bliver boende sammen med moderen, mens kvarteret ændrer karakter fra arbejderkvarter til ghetto præget af stoffer, kriminalitet og håbløshed. Det er svært at ryste af sig.

Værd at nævne er også En ny tid, fordi Ida Jessen igen skaber karakterer med stor psykologisk dybde, og Dyrets år, fordi Lone Hørslevs sanselige stil passer så fantastisk til Marie Grubbe og hendes tid.

Årets bedste læseoplevelse, nyere udenlandsk litteratur:

Krigen har ikke et kvindeligt ansigt - forside

Svetlana Aleksijevitj: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt

Nobelpriskomiteen bliver ofte kritiseret for sine valg, men måske er det ikke retfærdigt. Jeg ville næppe have opdaget Aleksijevitj ellers, og det ville være trist. Hendes sammenvævning af sovjetiske kvinders beretninger om anden verdenskrig er gruopvækkende og rørende. Hun udvider grænserne for, hvad litteratur kan være, men det er ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at bogen er stor kunst og en fantastisk læseoplevelse.

Mange andre værker er værd at nævne, bl.a. Elskeren, fordi den blander skandaløs kærlighed og melankolsk erindring på sin helt egen måde, Penelopiaden, fordi den ser en af vores grundfortællinger fra kvindernes synspunkt, Grand final i skojarbranschen, fordi den leger med, hvad en forfatter overhovedet er, Alt må vige for natten, fordi den skildrer smerten og skønheden i kærligheden til en psykisk sårbar mor, og Livet, fordi Alice Munro har alt det, jeg bedst kan lide i novellegenren.

Årets bedste læseoplevelse, klassikere:

Fjodor Dostojevskij: Forbrydelse og straf - forside

Fjodor Dostojevskij: Forbrydelse og straf

Sikken en roman! I Jan Hansens nyoversættelse virker den helt frisk, og Dostojevskijs dyk ned i Rodion Raskolnikovs forpinte sjæl er fascinerende. Samtidig er han omgivet af en mængde interessante personer, og opklaringen af sagen er fundamentalt spændende, selvom moderne retsmedicinsk teknik hurtigt ville have afsløret ham.

Værd at nævne er også Henrik VI del 3 for den senere Richard III’s mangel på moral, Kreutzersonaten for den jaloux hustrumorders vanvid, Når naturen kalder for Bucks halvdyriske personlighed, Ilden for skildringen af skyttegravenes rædsler og Swanns verden, fordi jeg endelig kom i gang med Proust – og fordi den er er god.

2016 bød på mange gode læseoplevelser, og året var igen en påmindelse om, at der venter mange gode bøger, når man dykker ned i klassikerne og kigger ud over sin almindelige horisont. Mere præcist peger min læsning i år på, at man skal kigge mod øst. Forbrydelse og straf var årets bedste bog, Krigen har ikke et kvindeligt ansigt fulgte lige efter, og jeg læste også andre gode russiske værker.

Godt nytår til alle – jeg håber det kommer til at byde på mange gode læseoplevelser.

4 thoughts on “Årets bedste læseoplevelse

  1. Det er så dejligt med skønne læseoplevelser! Jeg mangler endnu at få læst “Forbrydelser og straf” af Dostojevskij, og det kan jeg roligt glæde mig til efter det, som du skriver!
    Jeg ønsker dig et godt nytår 🙂

  2. Tak i lige måde – og ja, jeg synes afgjort der er noget at glæde sig til med Forbrydelse og Straf. Og bortset fra den sædvanlige ballade med russiske navne, så er ikke svær at gå til.

  3. Jeg begyndte selv på forbrydelse og straf i år. Desvære blev jeg afbrudt af de krævende eksamner, men selvom jeg kun nåede omkring 200 sider, har bogen alligevel efterladt dybe spor. Den fik det til at løbe koldt ned ad rykken flere gange og kan slet ikke vendte til at keg får tid til at sætte mig ind i den psykologiske univers igen. Håber jeg får færdiggjort den næste år.

  4. Måske endda i år 😉
    Det er altid udfordringen med lange bøger – man risikerer at gå i stå undervejs, fordi virkeligheden stiller sig i vejen. Selvom jeg elsker Steinbeck, så var det først i tredje forsøg, at fik læst Vredens druer færdig, fordi jeg tabte pusten undervejs.

Skriv et svar

