Om det at læse

Jubilæumsbøger 2015

Mine læseprojekter er notorisk bagud i år, hvor arbejdet i den grad har taget sit. Det gælder også læsningen af ”jubilæumsbøger”, dvs. bøger, der i år har lige netop 200, 150, 100, 75, 50, 25 og 10 år på bagen. Men det skal ikke forhindre mig i at prøve, så jeg er igen dykket ned i stakken af ulæste bøger, listen over bøger jeg bare gerne vil læse og Wikipedias årstalsopdelte oversigt over udgivne bøger for at sammensætte en liste. Den er kommet til at se sådan ud:

1815
Jane Austen: Emma

1865
Lewis Carroll: Alice i eventyrland

1915
John Buchan: De 39 trin

1940
Dino Buzetti: Tartarernes ørken

1965
Bohumil Hrabal: Skarpt bevogtede tog

1990
Nadine Gordimer: Min søns historie

2005
Daniel Kehlman: Opmåling af verden

Værkerne tegner en fin bue fra engelske klassikere over centraleuropæiske forfattere til en ny globaliseret litteratur. Jeg er sikker på, at der gemmer sig gode læseoplevelser hele vejen rundt, og jeg kan sige det med en vis sikkerhed, for jeg er allerede blevet færdig med Emma. Anmeldelse følger!

Skriv et svar

