Om det at læse

Ferietid er læsetid

Så er jeg vel hjemme fra sommerferien, der i år gik til Tjekkiet. Først en uges cykelferie i de bøhmiske bjerge – kan anbefales! – og så en uge i Prag – kan bestemt også anbefales!

Som sædvanlig har jeg benyttet lejligheden til at dykke ned i landets litteratur, som jeg ellers stort set kun kendte af omtale. Heldigvis er der masser af store tjekkiske forfatterskaber, så turen blev også en anledning til at få læst nogle klassikere, der har stået på min private læsteliste i mange år. Højdepunktet var nok Franz Kafkas Processen, men faktisk har jeg kun haft gode læseoplevelser på turen – måske har feriehumøret smittet af på bedømmelsen?

I løbet af de næste dage kommer der anmeldelser af:

Milan Kundera: Tilværelsens ulidelige lethed

Vaclav Havel: Fjernforhør

Franz Kafka: Processen

Karel Capek: Krigen mod salamandrene

Pavel Kohout: Jeg sner

Se også anmeldelsen af Jonas Fink – og så ønsker jeg alle en fortsat god læsesommer.

Skriv et svar

