Om det at læse

Jubilæumsbøger 2014

Fra Walter Scott til Joseph Roth

I efterhånden en del år har jeg læst ”jubilæumsbøger” – dvs. bøger, der i udgangspunktet ikke har andet tilfælles, end at de i det pågældende år kan fejre jubilæum. Det er først og fremmest et middel til at få læst nogle flere klassikere, men som regel ender læsningen også som en rejse, der binder tråde på tværs af to århundreders litteraturhistorie.

Igen i år har jeg kigget min bøger-jeg-gerne-vil-læse liste igennem og fundet syv bøger til årets projekt:

1814: Walter Scott: Waverly

1864: Alfred Tennyson: Enoch Arden

1914: Selma Lagerlöf: Kejseren af Portugalien

1939: William Faulkner: De vilde palmer

1964: Alexander Kluge: Slaget

1989: Gabriel Garcia Marquez: Generalen i sin labyrint

2004: Joseph Roth: Komplottet mod Amerika

Det er kun Komplottet mod Amerika, jeg på forhånd har en klar fornemmelse af, for jeg læste anmeldelser, da den danske udgave kom.

Det bliver ikke bare et møde med nye værker, men også med nye forfattere. Jeg har tidligere læst Marquez og Lagerlöfs Niels Holgersen, da jeg var dreng, men de fem andre er nye bekendtskaber. Håber de er gode!

Du kan se stadig se sidste års bøger i menuen til højre. Er du interesseret i mit sammenfattende skriv om bøgerne så klik her

Skriv et svar

