Om det at læse

Årets bedste læseoplevelse: Den store finale

Der er mange forskellige ting at hæfte sig ved, når man ser tilbage på et helt års læsning. Det vil jeg skrive lidt om, inden jeg kårer årets bedste læseoplevelse.

Årets bedste nyopdagede forfatter: David Vann

Der har været mange gode nye bekendtskaber, men David Vann tager prisen foran Stine Pilgaard og David Mazzuchelli

Antal læste bøger i alt: 93

Målet er altid 100 skønlitterære bøger på et år, og det har jeg så ikke helt nået. Jeg lå ellers lunt i svinget, men de sidste par måneder er arbejde og almindelig travlhed kommet på tværs. Det er selvfølgelig ærgerligt, men når jeg kigger listerne igennem, bliver jeg stadig imponeret over, hvor mange gode bøger, jeg har haft mellem hænderne.

Årets bedste krimi: Damernes detektivbureau nr. 1

I år har jeg faktisk læst nok til at det kunne give mening at lave en selvstændig kategori. Det vil jeg springe over og bare udnævne Alexander McCall Smith: Damernes detektivbureau nr. 1 til vinder. Det var også lidt nostalgisk at tage afsked med Poul Bjørner i sidste bind af Ole Frøslevs Mørketid

Årets mest udbredte originalsprog: Engelsk

Det plejer at være dansk, men jeg har læst mange engelske romaner i år – også fordi sommerferien gik til London. Derefter følger fransk og japansk – det skyldes graphic novels – og tysk. I alt er der læst bøger fra tolv forskellige sprog, men jeg kunne stadig godt tænke mig lidt mere spredning, for jeg har f.eks. kun læst en enkelt norsk og russisk bog i år.

Årets bedste bog-idé: ROOT

Jeg er en ivrig bruger af librarything.com, og i år fandt jeg gruppen ROOT, der er en slags mødested for folk, der køber flere bøger, end de får læst. Sådan én er jeg. Jeg har helt bestemt tendens til at ignorere mine egne bøger til fordel for det, jeg liiige er faldet over på biblioteket. Gruppen har fået mig til at genopdage mit eget bibliotek, og jeg har læst en masse gode bøger, som jeg havde glemt, at jeg havde.

Årets bedste bog

Hvad var så den bedste af de bedste læseoplevelser? Valget er faldet på:

Pride and Prejudice

Godt nytår! Vi ses, når det er blevet 2014

Samme kategori i 2012

Årets lister

Nyere dansk litteratur
Nyere udenlandsk litteratur
Graphic novels
Klassikere

2 thoughts on “Årets bedste læseoplevelse: Den store finale

  1. Hvor gør det mig glad, at Austen indtager årets førsteplads hos dig. Hun skriver så blændende.

    Og også rigtig godt nytår til dig 🙂

  2. Enig – fantastisk forfatter som virker meget nutidig i betragtning af, at hun har 200 år på benene

Skriv et svar

