Om det at læse

Min bedste læseoplevelse i år: Nyere udenlandsk litteratur

I går kiggede jeg tilbage på årets læsning af nyere dansk litteratur. I dag er det den nyere udenlandske litteratur, der står for tur. Jeg har ikke fået læst helt så mange titler i denne kategori, som jeg plejer, men der har bestemt været gode læseoplevelser imellem.

Nyere udenlandsk litteratur

1. David Vann: Fortælling om et selvmord

Fortælling om et selvmord - forside

Jeg kendte ikke David Vann, før jeg lånte Fortælling om et selvmord på biblioteket. Det er en samling noveller, der kredser om en fars selvmord, og specielt den lange novelle / kortroman Sukkwan Island midt i bogen er rystende læsning. Drengen Roy tager med sin psykisk ustabile far ud på en øde ø i Alaskas storslåede natur. Faderen vil endelig udleve drømmen om en ”ægte” tilværelse i pagt med naturen. Det går galt på så chokerende vis, at jeg bliver helt bevæget bare ved at tænke tilbage på det.

2. Sofi Oksanen: Stalins køer

Stalins køer - forside

Oksanen har tidligere været på listen med Renselse, så mine forventninger til Stalins køer var høje. De var også berettigede, for Oksanen formår at kæde spiseforstyrrelser, immigrantens ensomhed og sovjetisk undertrykkelse i Estland sammen til en gribende roman.

3. Ian McEwan: Sorte hunde

Sorte hunde - forside

Europas kommunistiske erfaringer præger også Sorte hunde, der starter med murens fald i 1989. Jeremy vil fortælle om sine svigerforældre June og Bernard, der tilsyneladende blev formet af en bestemt hændelse i Sydfrankrig i 1946. Før var de begge ivrige kommunister, men efterfølgende drev hun i retning af mysticisme, mens han blev moderat politiker i Labour. Deres historie er i vid udstrækning historien om Vesteuropa efter 1945 – men giver det overhovedet mening at lægge en så håndfast tolkning ned over fortiden? Det må læseren selv tage stilling til.

Stærke kandidater lige uden for listen: Suzanne Collins: Løbeild (den bedste af Hunger Games trilogien) og Robert Harris: Imperium

Som sidste år præsenterer jeg de bedste læseoplevelser i fire kategorier: Nyere dansk litteratur, nyere udenlandsk litteratur, graphic novels og klassikere. (Skellet mellem nyere litteratur og klassikere går ved 25 år.)

Den samlede ”vinder” udråbes nytårsaften.

2 thoughts on “Min bedste læseoplevelse i år: Nyere udenlandsk litteratur

  1. Hej Michael

    Det bemærkede jeg godt – det var faktisk den direkte årsag til at Fortælling om et selvmord kom med hjem fra biblioteket. 😎

    Henrik

Skriv et svar

