Om det at læse

Min bedste læseoplevelse i år: Nyere dansk litteratur

Juletiden er den perfekte anledning til at se tilbage på årets læseoplevelser. (Og til at lægge planer for, hvad der skal på programmet til næste år, men det må vi tage på et andet tidspunkt.)

Juryen har voteret – her er resultaterne for Nyere dansk litteratur

1. Helle Helle: Dette burde skrives i nutid

Dette burde skrives i nutiden

Helle har for længst etableret sig som en af tidens største danske forfattere. Hendes hovedpersoner har det sjældent godt, de er typisk usikre på sig selv, og selv når de prøver at gøre tingene rigtigt, roder de sig ud i umulige og pinagtige situationer. Sådan er det også for Dorte Hansen, der har svært ved at komme videre fra et forhold og ordentligt i gang med litteraturstudierne i København. Sproget er præcist, bogen er humoristisk og portrættet af Dorte er fyldt med sympati og indlevelse.

2. Maria Giacobbe: Øen

Øen

Jeg har haft lyst til at læse romanen lige siden den udkom, og jeg hørte en god anmeldelse af den. Det er bare først blevet til noget nu, og heldigvis var det ventetiden værd. Historien foregår på Sardinien i 1960’erne, hvor en hyrdedreng bliver brutalt myrdet. De gamle traditioner lever stadig, og familien føler sig tvunget til blodhævn og konflikt med det moderne Italien. Romanens fascinerende skildring af et samfund splittet mellem tradition og modernitet fortjener mange flere læsere.

3. Stine Pilgaard: Min mor siger

Stine Pilgaard: Min mor siger - forside

Den bedste bog i årets udgave af DR’s romanklub skal også med. Jeg var vildt imponeret over Pilgaards sprogøre, og bogen har nok den bedste dialog, der er skrevet på dansk i mange år. Det er humoristisk, men latteren dækker over en dyb og inderlig smerte. Fortælleren er ulykkelig over at være blevet forladt. Tilbage er den dominerende mor, som hun ikke kan rive sig bort fra.

Stærke kandidater lige uden for listen: Morten Brask: Havet i Theresienstadt, Thorstein Thomsen: Rock Hudson skal ikke dø i Ukraine og Kristian Bang Foss: Døden kører Audi.

Som sidste år præsenterer jeg de bedste læseoplevelser i fire kategorier: Nyere dansk litteratur, nyere udenlandsk litteratur, graphic novels og klassikere. (Skellet mellem nyere litteratur og klassikere går ved 25 år.)

Vi starter i dag med nyere dansk litteratur og tager en kategori om dagen. Den samlede ”vinder” udråbes nytårsaften.

3 thoughts on “Min bedste læseoplevelse i år: Nyere dansk litteratur

  1. Jeg var ikke begejstret for ‘Min mor siger’ – jeg havde faktisk helt glemt, at jeg havde læst den! Synes den var alt for overfladisk, stilen var bare ikke mig. Jeg frygter lidt, at jeg vil synes det samme om Helle Helle, men jeg har endnu ikke stiftet bekendtskab med hende!

  2. Det skal indrømmes, at jeg i romanklubben stod ret alene med min begejstring for ‘Min mor siger’ – men jeg nød den virkelig. Jeg blev meget berørt af hovedpersonens smerte, og den måde hun prøvede at holde den på afstand ved at ironisere over alting, selv det vigtigste.

    Helle Helle bør du afgjort give en chance, men det er ikke just plottet, der driver hendes bøger.

Skriv et svar

