Om det at læse

Julegavetid er læsegavetid

Min familie kan godt være lidt trætte af mine ønskesedler. De er nemlig ret ensporede og består typisk af en masse bogønsker plus et par andre småting. Sådan var det også i år: Svømmebriller (som jeg fik), en skuldertaske (som jeg ikke fik) og så bøger.

Her er de dejlige hårde gaver, der gemte sig under mit juletræ:

Julegaver 3

Jeg læste en fin anmeldelse af Jane Tellers roman i Information for nogle måneder siden. Det lød spændende, og måske fordi jeg lige havde læst Damernes detektivbureau nr 1, virkede det meget tiltalende med en roman, hvor handlingen forgår i Afrika.

Leif Davidsen har jeg længe haft lyst til at læse, men det er bare aldrig rigtig blevet til noget. Nu har børnene så bestemt, at det var på tide at gøre noget ved sagen, for det er dem, der har foræret mig Den danske forretningsmand. Jeg kendte intet til romanen i forvejen, men bagsideteksten lyder lovende.

Ellers er der klassikere på programmet. Det er noget af en bedrift, Niels Brunse har kastet sig over ved at oversætte alle Shakespeares skuespil. Et oplagt gaveønske for alle litteraturinteresserede, og jeg skal da også gerne indrømme, at det er sådan en bog, der er lidt sjov at have stående på hylden. (I hvert fald hvis man får den læst…) Jeg har tidligere læst et par Shakespeares skuespil – bl.a. Hamlet – og ser frem til en moderne dansk oversættelse.

Marcel Prousts På sporet af den tabte tid er selvfølgelig også en af de helt store europæiske værker. Multivers er i gang med en samlet nyudgivelse på dansk, som jeg længe har haft lyst til at gå i gang med, og nu har jeg så fået de første to bind. De udgør Swanns verden, men den samlede udgave er på 17 bind, så der er til mange fremtidige ønskesedler!

Uuuuh, hvor jeg glæder mig til at komme i gang med at læse…

2 thoughts on “Julegavetid er læsegavetid

  1. Åh, jeg ejer også de to første udgaver af Prousts’ omfattende værk, og det er virkelig spændende læsning. Derudover er det virkelig også yndige bøger.

  2. Ja, de er flotte, og det er Shakespeare udgaven iøvrigt også. Normalt går jeg ikke så meget op i bøgers udseende, men det er stadig dejligt, når man kan se, at forlaget har gjort sig umage og skabt noget smukt håndværk.

    Godt at høre, at andre har sat prise på Proust. Det er et værk, der godt kan virke lidt intimiderende at gå i gang med!

Skriv et svar

