Anmeldelser · Nyere dansk

Ida Jessen: De uskyldige

Når kvinder savner

Jeg er en stor fan af Ida Jessen, så min plan er at læse mig gennem alle hendes udgivelser for voksne. Jeg opdagede hende i forbindelse med Den der lyver, så det er især bøger fra den første del af forfatterskabet, jeg har til gode. Sådan er det også med De uskyldige fra 1994, der var hendes anden novellesamling.

De uskyldige - forside

Vi møder fem kvinder i fem noveller, og de er alle præget af savn, og de tænker tilbage på en tidligere periode i tilværelsen som mere ægte og autentisk. Gør de det, fordi de nu er ulykkelige? Eller er de ulykkelige, fordi de flytter så meget energi fra livet, som det er, til livet som det var?

Novellerne ramte mig ikke som de personer Jessen udvikler senere i forfatterskabet, men der er allerede spor af hendes kendetegn: Det indsigtsfulde psykologiske portræt af mennesker, deres (ufine) tanker og den følelsesmæssige kampplads sindet altid er, når folk bliver presset.

Jeg var gladest for de to længste noveller i samlingen. Sådan er det næsten altid, når jeg læser novellesamlinger, men det er nu også to gode historier. Der er noget genkendeligt og vedkommende over den danske kvinde, der falder for en vejrbidt fisker oppe i Nordnorge, men aldrig kan forlige sig med havet og hans tætte forhold til det. Det samme gælder Søs, der i 30 år har defineret sig i forhold til sin Bror, og som trods sin selvsikkerhed har svært ved at håndtere det, da læreren André kommer til.

Fine historier, men de fleste vil nok få mere ud af at starte med Vium-bøgerne eller ABC.

Anmeldelser af Ida Jessen-bøger
En mand kommer til byen 
Det første jeg tænker på 
Børnene 
Ramt af ingenting 

2½

Skriv et svar

