Om det at læse

Årets bedste bog: 1999

Valget faldt på…

Min fjerne barndomsby

Jiro Taniguchi: Min fjerne barndomsby

Den var nem! Taniguchis manga er et mesterværk om familien, tiden og behovet for at finde svar på det komplicerede spørgsmål om, hvem vi er. Det handler ikke om at dømme eller fordømme, de mennesker vi kommer i berøring med. Det handler om at forstå dem. Alt det og meget mere findes i denne bog, hvor den midaldrende Hiroshi Nakahara vågner op i sin egen krop i 1963 som 14-årig. Han får mulighed for at opleve ungdommens beruselse med alderens erfaring – men kan han også ændre den skæbnesvangre begivenhed, der har præget hele hans liv. 

Antal læste udgivelser i alt: 19
Heraf danske: 3

Tre andre gode bøger
Posy Simmonds: Gemma Bovery
Thomas Brussig: Am kürzeren Ende der Sonnenallee
Arne Dahl: Misterioso

Det var et godt år for graphic novels. Jeg var vild med Simmonds pastiche over Madame Bovary, og jeg var især fascineret af det komplekse spil mellem tekst og billeder. Mange har skrevet om DDR’s fortrædeligheder uden at der af den grund er skrevet nok om dem. Der er ikke så mange, der har skrevet humoristisk om DDR, sådan som Thomas Brussig gør det. Men Am kürzeren Ende der Sonnenallee giver ikke et mindre forstemmende indtryk af regimet af den grund. Og så er der første bind af Arne Dahls krimiserie om A-gruppen. Ikke nødvendigvis den bedste bog i serien, men der er altid noget over det, når et team samles og skal lære hinanden at kende.

Har jeg virkelig læst den?
Chita Banerjee Divakurini: Hjerte Søster

Der males med den brede romantiske og følelsesladede pensel, men ret skal være ret. Jeg var ok underholdt det meste af vejen.

Den vil jeg gerne læse igen
Taniguchi! Jeg var bl.a. betaget af Min fjerne barndomsby, fordi der er så mange lag i historien, og det er jo et glimrende argument for at læse den igen – udover værkets kvalitet, selvfølgelig. Brussigs bog genlæser jeg også gerne.

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
J.M. Coetzee: Vanære

Coetzee vandt Booker-prisen for anden gang med Vanære, og det var også en af de væsentligste grunde til at han blev tildelt nobelprisen i litteratur i 2003. Historien handler om en forsmået universitetsprofessor, der udnytter sin position til at forføre en kvindelig studerende – for derefter at miste alt. Der er med andre ord lagt op til et dybdeborende psykologisk drama.

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

2 thoughts on “Årets bedste bog: 1999

  1. Jamen så bliver du bare nødt til at sætte tid af til Vanære. Det er mange år siden jeg læste den, men den sidder stadig som en lille smerte indeni.. øh, altså det er ment som en anbefaling 😉

  2. Jamen, du har jo ret. Jeg bliver nødt til at få den rykket frem i skal-læses rækken.
    Og jeg tog bestemt det med smerten som en anbefaling!

Skriv et svar

