Om det at læse

Årets bedste bog: 2000

 Bukkens fest - forside

Valget faldt på Bukkens fest af Mario Vargas Llosa. Verden har været – og er desværre stadigvæk – fyldt med undertrykkelse, og det er afgørende at forstå diktaturets væsen, hvis det skal bekæmpes. Llosa er særligt optaget af den latinamerikanske variant, hvor machismo og vold smelter sammen. Trujillo herskede brutalt i den dominikanske republik i en menneskealder, og her blotlægges hans metode og hans fald.

Antal læste udgivelser i alt: 14
Heraf danske: 4

Tre andre gode bøger:
Chris Ware: Jimmy Corrigan – the Smartest Kid on Earth
Per Petterson: I kølvandet
Harry Potter og Flammernes pokal

Det var ikke nemt. Der er plads til tre bøger, og jeg havde fire, jeg gerne ville have på listen. Historien i Jimmy Corrigan kan være lidt lang i spyttet, men billedsekvenserne er fantastiske. Per Pettersons værk om Scandinavian Star og katastrofens ødelæggende påvirkning af Arvid Jansen er gribende, og så er der Flammernes pokal, der nok er min favorit i serien sammen med Dødsregalierne. Alt i alt tre god bud, men Michael Niemis Populærmusik fra Vittula bør også læses af alle, der holder af musik og et godt grin.

Har jeg virkelig læst den?
Hmm, ikke rigtigt noget her. Jeg er ikke vild med Det hemmelighedsfulde selskab, men bind 1 skulle da afprøves

Den vil jeg gerne læse igen
Populærmusik fra Vittula. (Og så Harry Potter, men det har jeg jo skrevet før.)

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Zadie Smith: Hvide tænder

Jeg husker, at Smith fik fantastiske anmeldelser for bogen, og jeg har været meget optaget af hele imperialismen og dens eftervirkninger – herunder den markante litterære strømning som indvandrere fra de tidligere kolonier har stået for. Hvide tænder handler netop om samlivet i London mellem to af imperiets veteraner: en soldat fra England og en fra Bangladesh

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

