Om det at læse

Årets bedste bog: 2001

Årets bedste bog:

Persepolis

Valget faldt på Marjane Satrapis grafiske roman om en opvækst i Iran under den islamiske revolution. Det er en historie om en intellektuel og politisk bevidst familie, der tvinges til at leve med kvindeundertrykkelse og undertrykkelse i almindelighed. Første bind – Min iranske barndom – blev færdig i 2001, og det er fortællingens højdepunkt, selvom bind 2 om det efterfølgende eksil i Europa også er god.

Antal læste udgivelser i alt: 16
Heraf danske: 6

Tre andre gode bøger
Niccolò Ammaniti: Jeg er ikke bange
Hans Otto Jørgensen: Helt og heltinde
Ida Jessen: Den der lyver

Det var svært. Ammanitis roman om en lille drengs møde med ondskaben i den sydlige del af Italien gjorde stort indtryk på mig. Det samme gælder den første af Ida Jessens Viumromaner – som også var min indgang til et forfatterskab, jeg holder meget af – og Hans Otto Jørgensens Helt og Heltinde. Også den er første bind i en serie, nemlig den glimrende Ida og Axel trilogi.

Nej det svære var de nødvendige fravalg. Arne Dahls krimiserie om A-gruppen toppede efter min mening med Europa Blues fra 2001, og Pis liv af Yann Martell er også en glimrende bog. Og så er der første bind af Jason Lutes endnu ufuldendte Berlin-trilogi… 

Har jeg virkelig læst den?
Lotte Garbers: Hun har det hele

Tja, jeg husker ikke så meget andet, end at jeg syntes den var fuld af klichéer, da jeg læste den. 

Den vil jeg gerne læse igen
Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne vil læse både Vium-serien og Ida og Axel trilogien igen. Men i sidste ende må valget nu alligevel falde på Persepolis.

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Per Højholt: Auricula

Højholts roman var længe ventet, da den udkom. Jeg er ikke stor fan af hverken Højholt eller Lars Bukdahl, men den sidste gav den første en så overstrømmende anmeldelse, at jeg lige siden har tænkt, at den MÅ jeg læse på et tidspunkt.

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

