Om det at læse

Jubilæumsbøger 2013

Min læseliste over gamle og nye klassikere er klar

På biblioteker, hos boghandlere og i anmeldelser er det naturligt at fokusere på de nyeste bøger. Det præger selvfølgelig min læsning, men jeg har opdaget, at mange af mine største læseoplevelser faktisk kommer fra bøger, der for længst er ude over deres første ungdom.

Så hvordan sikre sig, at der også bliver læst nogle klassikere?

For mig er en del af svaret ”jubilæumsbøger”. Sidste år markerede jeg en række bogjubilæer på den måde bogjubilæer efter min mening bør markeres: Ved at læse dem. I menuen til højre er der en oversigt over bøgerne og links til anmeldelserne.

Nu er jeg klar til at gentage succesen:

Pride and Prejudice Kosakkerne Sons and lovers

1813 Jane Austen: Stolthed og fordom
1863 Leo Tolstoj: Kosakkerne
1913 D.H. Lawrence: Sønner og elskere
1938 Bertolt Brecht: Galileis liv
1963 Mary McCarthy: Gruppen
1988 Salman Rushdie: De sataniske vers
2003 Eric Larson: Djævelen i den hvide by

Leben des Galilei The Group De sataniske vers Djævelen i den hvide by

Bøgerne er udvalgt efter, hvad der er udgivet det pågældende år, hvad jeg evt. har stående (ulæst) på reolen, og hvad jeg mest har lyst til at læse. Resultatet er en liste, hvor engelsksprogede romaner dominerer, men hvor der også er blevet plads til en enkelt russisk og et tysk skuespil.

Jeg glæder mig!

2 thoughts on “Jubilæumsbøger 2013

  1. Hej
    Hvor det dejlig at se, at der er een, som ser, at psykologien er den samme for mennesker i det 18-århundrede som i dag. Den menneskelige psyke har ikke ændret sig i de forløbne århundreder.
    God læselyst fremover

  2. Nej, mennesket er grundlæggende det samme, som det altid har været. Jeg kan i hvert fald sagtens identificere mig med personerne i ældre litteratur, og så er det jo surt at gå glip af de store fortælleres værker.
    Også god læselyst til dig 😎

Skriv et svar

