Om det at læse

Min bedste læseoplevelse i år: Nyere dansk litteratur

Det er blevet den tid på året igen. Den tid, hvor der gøres status over alt fra privatøkonomien efter julens udskejelser (uha!) til sidste års nytårsforsætter.

For mit vedkommende betyder det også et blik tilbage på årets læseoplevelser. Hvad gjorde mest indtryk i 2012?

Som sidste år har jeg delt bøgerne op i fire kategorier, og planen er at snuppe en kategori hver dag frem til nytår.

Vi lægger ud på hjemmebanen: Nyere dansk litteratur, hvilket i år vil sige bøger udgivet i 1987 eller senere.

Rystet spejl - forside

1. Søren Ulrik Thomsen: Rystet spejl
Som noget helt usædvanligt er der en digtsamling på førstepladsen. Jeg læser kun få digte, og det er sjældent, at de rører mig på samme måde som en roman. Men denne gang er der ingen vej uden om: Søren Ulrik Thomsens digtsamling fra 2011 er det bedste nyere danske litteratur, jeg har læst i år. Stemningen sad i kroppen i ugevis, og jeg får helt lyst til at læse den igen bare af at skrive det.

Se på mig - forside

2. Kirsten Hammann: Se på mig
Jeg har ikke læst alle Hammanns bøger, men jeg har været ret begejstret for alle dem, jeg har haft fingre i. Se på mig er ikke hendes stærkeste værk, men hun rammer igen plet med sin skildring af en usikker og opmærksomhedssøgende kvinde. Der er stærke budskaber om (grænserne for) privatliv og tidens trang til overvågning.

Profeterne i Evighedsfjorden - forside

3. Kim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden
Det er et stærkt forfatterskab, der er vokset frem siden den rå debut med Kalak. Det tog lidt tid at komme ud over det selvbiografiske stof, men med denne roman bliver de litterære ambitioner for alvor tydelige. Det holder, og samtidig er der masser af ramsaltet underholdning.

Lige ved og næsten: Henrik Andersen: Beskyttelseszonen og Henriette E. Møller: Danskerheld

Jeg er tilbage i morgen med næste genre: graphic novels!

Samme kategori i 2011

Skriv et svar

