Anmeldelser · Historie

Lise Søelund: Befrielsens ø

Tynd skildring af dansk Robinson

Søelund er faldet over den danske eneboer Henrik Enevoldsen, der boede alene på en øde ø i 35 år frem til sin død i 1928. Det hele startede, da hans skib gik på grund nord for Australien. Han reddede sig i land med 15 andre søfolk, og da de endelig blev undsat tre år senere, var der kun fem tilbage.

Befrielsens ø - forside

På det tidspunkt var Henrik så frastødt af mennesker, at han foretrak at blive tilbage. Eller måske var det bare et eksistentielt valg af ensomheden som livsform. Den mulighed antyder forfatteren i hvert fald, og eftersom han mange gange senere havde mulighed for at forlade øen, virker det sandsynligt.

Problemet er bare, at man ikke ved det. Bogen er kun på 72 sider, og alligevel må Søelund fylde op med historisk baggrund, Kierkegaards angstbegreb og den litteraturhistoriske tradition for robinsonader. Der findes nemlig stort set ikke materiale fra Enevoldsens egen hånd, og andenhåndsberetningerne er få og spredte. Det kan konstateres, at Henrik Enevoldsen valgte en meget usædvanlig tilværelse. Men hvorfor og hvordan det var, kan vi kun gisne om.

Lise Søelund kæmper med at få en bog ud af en anekdote, og hun formår at gøre læseren nysgerrig på historien. Hun har bare ikke materialet til at indfri den.

2

4 thoughts on “Lise Søelund: Befrielsens ø

  1. Nu er der jo ikke krav om, at en bog skal fylde et bestemt antal sider, men der er krav om, at en anmelder læser, hvad der står både uden på og inden i bogen. Jeg tror, at selv uden læsebriller kan man se, at der også er tale om en filosofisk indføring i fænomenet eneboerliv. Der er heller ikke tale om en anekdote, men en konkret biografisk skildring af eneboeren Henrik Enevoldsens liv. Andenhåndsberetninger er måske lidt nedladende en betegnelse, for der er jo tale om beskrivelser fra folk, der rent faktisk har mødt Henrik. Sådan set kæmper jeg ikke med at få en bog ud af noget – jeg har faktisk skrevet en bog, som andre steder er anmeldt positivt, men de har nok også læst forordet, hvor det klart fremgår, at bogen ikke alene handler om Enevoldsen, men også om andre eneboere og deres liv, om de opdagelsesrejsende og om eksistentielle valg, samt filosofiske refleksioner, der ligger bag valgene. Derfor er der ikke tale om at fylde noget på, men at opfylde, hvad jeg lover læserne.

    At gøre læserne nysgerrige er jo den opgave man har, som forfatter og at indfri forventningerne, kan man gøre med de fakta, der findes – man skal vel ikke digte noget til, fordi historien ikke virker spændende på en tilfældig anmelder? Hvis man kun skulle skrive de historier, som har stof nok til en tyk bog, ville mange små historier blive forbigået. En lille historie er det her, hvilket jeg iøvrigt også understreger på bagsiden. Så enten har du et eller andet problem med at læse indenad, eller også har du bare bestemt dig for at være kritisk. Under alle omstændigheder opstiller jeg indledningsvist præmisser for det, der er bogens indhold.

    Venlig hilsen forfatteren

  2. Hej Lise,

    Tak for kommentaren. Du er ikke enig i min vurdering af bogen, og det er selvfølgelig helt fair.

    Jeg vil ikke gå ind på alle de punkter du nævner, men et par bemærkninger har jeg.

    For det første siger jeg ikke, at alle bøger skal være tykke. Jeg kunne jo se, hvad jeg gik ind til, da jeg tog den ned af hylden, og tynde bøger er (også) helt fint med mig.

    Men, for det andet, så mener jeg stadig, at Henrik Enevoldsens historie fylder for lidt i bogen. Jeg er med på, at det også er en filosofisk indføring osv. men det biografiske fylder simpelthen for lidt til at indfri mine forventninger: Bogen hedder “Befrielsens Ø”, der er en tegning af Enevoldsen på forsiden og både bagsidetekst og uddraget på forlagets hjemmeside fokuserer specifikt på hans eneboerliv.

    Når det ikke fylder mere, skyldes det givetvis manglen på kildemateriale – og nej, jeg mener selvfølgelig ikke, at du skal opfinde noget, der ikke er der – men jeg blev altså draget til bogen pga. Enevoldsens historie, og det mener jeg sådan set ikke er urimeligt.

    Det er fint nok, at andre har anmeldt bogen positivt – det var en af grundene til at jeg tog fat i den – men hvis det skal give mening at skrive om bøger, så skal man skrive, hvad man mener. Jeg blev skuffet over, at jeg stadig ikke aner, hvorfor Henrik Enevoldsen valgte at bo alene på sin øde ø, og det bærer anmeldelsen præg af. Sådan er det.

    Hvis andre får noget andet og mere ud af bogen, så er det fint. Og hvis nogen skulle opdage vores diskussion her på mit obskure hjørne af internettet, så vil jeg da opfordre dem til selv at læse bogen og drage deres egne konklusioner (Det tror jeg i hvert fald, vi kan blive enige om 😉

    Mvh og godt nytår

    Henrik

  3. Kære Henrik
    Ja vist skal man skrive sin mening, men man skal bare huske, at med nettet, så spredes denne mening med lynets hast. Hver gang man skriver mit navn, så popper der et utal af din anmeldelse op. I gamle dage kunne man håbe på, at folk ikke læste lige den avis, hvor den dårlige anmeldelse stod, og desuden glemte man den også med tiden. I dag har man ingen chance for at glemme eller komme uden om en anmeldelse. Overalt popper din overskrift op om, at det er en tynd historie fra Søelund, så jeg håber, at du har tænkt godt over, at det kommer til at stå under mit navn i mange år. Fik også sådan en mavesur en på en tidligere bog, der iøvrigt for længst er udsolgt, fordi anmeldelsen heldigvis ikke fik ødelagt det gode salg, men den kommer stadig frem, når man søger på mit navn. Det er nemt at være kritisk anmelder, men svært at være forfatteren, der skal møde den dom på nettet i mange år fremover. Jeg ville også gerne have kendt Henriks motiver, men jeg skrev, hvad man ved om ham, og mere kan man vel næppe forlange. Godt nytår fra Lise Søelund

  4. Kære Lise
    Jeg skriver kun noget på min blog, jeg har tænkt over og kan stå inde for. Det står jo under mit navn i mange år.
    Mvh
    Henrik

Skriv et svar

