Om det at læse

Årets bedste bog: 2002

Valget faldt på:

Kafka på stranden - forside

Kafka på Stranden er et forunderligt og poetisk værk, der fører læseren helt ud på kanten af den japanske eksistens. Romanen er ikke helt så fantastisk som Trækopfuglens krønike, men det er der ikke mange bøger, der er. Jeg var meget optaget af bogen under læsningen, den hænger bare ikke lige så fast i erindringen. 

Antal læste udgivelser i alt: 22
Heraf danske: 10 

Tre andre gode bøger:
Orhan Pamuk: Sne
Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor
Jason: Jernvognen

I det hele taget er 2003 et lidt tyndt år i mit personlige bibliotek. Murakami og Pamuk var selvskrevne, men derefter blev det sværere. Kunsten at græde i kor er gribende, og Jernvognen er et helstøbt og originalt værk. Jeg anbefaler dem gerne, men de er tættere på at være almindelige gode bøger end på at være mesterværker. 

Har jeg virkelig læst den?
Paul Jenkins: Wolverine – Origin

I forordet forklarer forfatteren, at Wolverines oprindelse var den største ikke-fortalte Marvelhistorie, og at det var grunden til, at han og forlaget havde grebet fat i den. Det er et ok album, men jeg ville hellere have beholdt mysteriet. 

Den vil jeg gerne læse igen
Måske Murakami, men han har skrevet så meget andet, og hvis jeg skal genlæse noget, bliver det nok Trækopfuglens krønike. Jepsens familiedrama kunne jeg godt finde på at tage ned fra reolen en gang til. 

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Torgny Lindgren: Pølse

Jeg var vild med Dorées bibel, og jeg var ret glad for Norrlands Akvavit. Pølse fik fremragende anmeldelser da den kom – den vil jeg læse!

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

