Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder

Henrik Rehr: Tirsdag

Dansk-amerikaner helt tæt på 11. september

11. september er min generations ”Kennedy-mord” – den dramatiske historiske begivenhed, hvor alle kan huske, hvad de lavede, da de hørte om det. Jeg havde været på universitet, og da jeg kom hjem tændte jeg tilfældigvis for fjernsynet og zappede lidt rundt. Pludselig var der et billede af World Trade Center, hvor et af tårnene stod i brand og den sorte røg væltede ud. Jeg var sikker på, at det var en film. Det var simpelthen for vanvittigt til at være rigtigt.

Tirsdag - forside

Selvom jeg og mange andre husker angrebet ganske tydeligt, så er der alligevel løbet meget vand i åen siden da. Begivenheden er blevet til erindring, og det er netop fraværet af dette tidsmæssige filter, der gør Henrik Rehrs Tirsdag værd at læse.

På 47 sort/hvide filtre gengiver Rehr sin personlige oplevelse. Han boede på nedre Manhatten, ganske tæt på tårnene. Det er en ganske almindelig morgen, hvor han har sendt konen af sted med den ældste dreng, mens han selv bliver hjemme for at passe den yngste. Da først det ene og så det andet tårn bliver angrebet vokser angsten for familien, og da de styrter sammen, bliver han evakueret.

Det er en voldsom historie, fyldt med angst og usikkerhed, men også med menneskelighed. Det er en situation, hvor man virkelig lærer hinanden at kende, og der er mere ro og hjælpsomhed blandt newyorkerne end det modsatte. Og selvom man kender historien var der også noget nyt: Jeg var f.eks. ikke klar over, hvor omfattende evakueringen var eller hvor effektivt den blev håndteret.

Tirsdag - sideeksempel

Manglen på filter er bogens styrke, men måske også dens svaghed. Jeg er generelt mere begejstret for Rehr som tegner end som forfatter, og Tirsdag halter også på historien. Selvom der er koblet nogle tilbageblik på, løfter fortællingen sig ikke ret meget.

Skriv et svar

