Om det at læse

Årets bedste bog 2003

Valget faldt på

ud og stjæle heste - forside

De fleste af Pettersons romaner har Arvid Jansen som gennemgående figur. De er et eller andet sted mellem rigtig gode og fremragende, men min absolutte favorit er det enkeltstående mesterværk fra 2003. Ud og stjæle heste blev en international bestseller, og med sit smukke, smukke sprog er det helt forståeligt. Den enkle komposition, hvor Tronds sommerferieoplevelser i 1948 og veksler med hans langsomme liv halvtreds år senere, dækker over stort drama 

Antal læste udgivelser i alt: 26
Heraf danske: 6 

Tre andre gode bøger
Margaret Atwood: Oryx og Crake
Khaled Hosseini: Drageløberen
Uwe Timm: Min bror, for eksempel

Det var svært. Jeg ville virkelig gerne have haft plads til Ib Michael: Paven af Indien og Hanne Marie Svendsen: Unn fra Stjernestene. Der var også bøger af Marjane Sartrapi og Philippe Claudel, der trængte sig på, og så bør Liza Marklunds Røde ulv nævnes. Hendes bedste krimi, efter min mening.

Men ingen af de bøger var helt så gode som dem, der er med. Jeg var dybt optaget af Atwoods dystopiske science fiction historie og Drageløberen er et af de storsælgende fænomener, der fortjener sin succes. Den tredje bog er nok lidt mindre kendt. Uwe Timm er hverken den første eller den sidste tyske forfatter, der prøver at komme overens med nazismens forbrydelser, men hans efterforskning af broderens død som SS’er under krigen er gribende. 

Har jeg virkelig læst den?
Jette Kaarsbøl: Den lukkede bog

2003 bød på flere bøger, der levede op til store forventninger. Det kan man ikke sige om Den lukkede bog, der trods enkelte gode anmeldelser (specielt Bjørn Bredal fra Politiken var begejstret) og en stor publikumssucces er og bliver en dårlig bog. 

Den vil jeg gerne læse igen
Petterson! 

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Erik Larson: Djævelen i den hvide by

Jeg har lige læst en anmeldelse, og blandingen af seriemord og pionerby med storhedsvanvid (romanen handler om Chicago omkring verdensudstillingen i 1893) virker som et spændende bud på ”den store amerikanske roman”.

Generelt er 2003 et godt år i min private litteraturhistorie. Et par missere, men også masser af store læseoplevelser.

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

