Om det at læse

Årets bedste bog 2004

Valget faldt på:

Fra smørhullet - forside

Kirsten Hammann: Fra Smørhullet

Få danske forfattere kan som Kirsten Hammann spidde den satte middelklasse. Fra smørhullet peger lige ind i overflodssamfundets triste indre. Derinde hvor ensomme mennesker forgæves prøver at fylde tomheden med romkugler og matadormix. Det lyder forfærdeligt trist, og det er det, men det er også rasende morsomt. Jeg har f.eks. aldrig set en sjovere kærlighedserklæring til Japan Mix:

”En pose holdt kun i to dage og kostede 20 kr., så det blev lidt dyrt, for hun spiste jo også andre typer snacks og slik, blot var det Japan-mixen, der var aftenens søjle. Den, der ikke kunne undværes, måske stå alene, men ikke mangle.” (48)

Antal læste udgivelser i alt: 21
Heraf danske: 6 

Tre andre gode bøger:
Christian Jungersen: Undtagelsen
Bjarne Reuter: Løgnhalsen fra Umbrien
Kari Hotakainen: Hjemmefronten

Undtagelsen er ikke helt det mesterværk nogen har udråbt den til. Men den var underholdende på en knugende måde, mens de to andre romaner har mere humor. Løgnhalsen fra Umbrien bobler af fortælleglæde i en blanding af gavtyvehistorier og magisk realisme, mens Hotakainen tager pulsen på den finske mand ved årtusindskiftet. Det ser ikke helt godt ud.

Alt i alt var 2004 et lidt tyndt år at gennemgå. Der har været andre år, hvor ingen af de tre bøger ville være kommet med på listen. 

Har jeg virkelig læst den?
Sara Blædel: Grønt Støv

Jeg har intet imod femikrimier – jeg læste f.eks. de første bøger fra Liza Marklund og Elisabeth Egholm med stor fornøjelse – men forlagene bruger i disse år krimibølgen til at udgive virkeligt meget elendig litteratur. Sara Blædel er jeg f.eks. ikke begejstret for. 

Den vil jeg gerne læse igen
Ikke rigtig noget, faktisk. Med Hammann som en mulig undtagelse, så har jeg det ok med bare at have læst 2004-udgivelserne en enkelt gang. 

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
David Mitchell: Skyatlas

Mitchells bog er blevet oversat til dansk i år, og den har fået strålende anmeldelser. Jeg er temmelig nysgerrig efter at se, hvordan han får bundet en historie sammen, der går flere hundrede år frem og tilbage i tiden.

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

