Anmeldelser · Billeder med ord - ord med billeder · Butleren i biblioteket

Gigi Simeoni: Morderens mesterværk

Inspiration til at dræbe

Milano, 1908. Vi er i slutningen af det europæiske borgerskabs storhedstid. Modernistisk kunst og videnskabelige landvindinger rykker ved traditionerne, men det gamle Europas undergang i 1. verdenskrigs skyttegrave er endnu kun et mareridt blandt de mest fremsynede. Det er også en tid, der var besat af gotik, af mystiske mordere og videnskabelige eksperimenter, der går galt. Tænk bare på Dr. Jekyll og Mr Hyde, Klodernes Kamp og Jack the Ripper, den første moderne seriemorder.

Morderens mesterværk - forside

Hovedpersonen er den unge kunstmaler Alessandro Simonetti. Selvom han vakler mellem traditionelle portrætter og nye kunstretninger, har han tilsyneladende verden for sine fødder med en rig mæcen og en smuk forlovet. Så griber skæbnen ind: Kæresten Luisa dør i en bilulykke, og Alessandro bliver besat af tanken om at male og genskabe udtrykket i hendes døende øjne, som han er overbevist om er selve menneskets sjæl. Og da erindringen om Luisa fortager sig, må Alessandro jagte ny inspiration i gaderne…

Hans modstander er politimanden Matteo de Vitalis, der kommer til Milano med nye videnskabelige efterforskningsmetoder. Fingeraftryk, obduktioner, naturvidenskabelige undersøgelser af gerningsstedet – det er begyndelsen til den efterforskningsverden, vi dagligt kan se i CSI eller læse om i f.eks. Patricia Cornwells Scarpetta-romaner.

Den nye tilgang og en skjult alliance med journalisten Sante Ferrari får ham snart på sporet af morderen, men en anholdelse kræver stadig sikre beviser – og Simonetti har indflydelsesrige venner.

Morderens mesterværk - sideeksempel
Store kunstnere er manisk optaget af deres ideer – men for Simonetti tager det overhånd.
Morderens mesterværk er en rejse ind i det menneskelige sinds mørke, og det er svært ikke at føle med Simonetti og følge ham et stykke af vejen. Det er også en rejse tilbage til Milano, som det var for hundrede år siden, og Simeoni har tydeligvis lagt et stort research-arbejde i at tegne og fortælle tiden så autentisk som muligt.

Det er oplagt at se en parallel til Alan Moore og Eddie Campbells From Hell – storværket om Jack the Rippers hærgen i Victoriatidens London. Jeg følte mig også denne gang godt underholdt, og jeg er mere end nogensinde overbevist om, at tegneserien er et fantastisk medie til at bringe fortidens verdener til live. Morderens Mesterværk er mere en krimi end det engelske modstykke, men bogen når trods alt ikke helt samme kunstneriske højder.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s