Om det at læse

Årets bedste bog 2005

Valget faldt på Dubravka Ugresic: Smerteministeriet

Smerteministeriet - forside

Ugresic er selv flygtet fra det tidligere Jugoslavien, og hun har skrevet en fremragende roman om krigen, det pludselige had mellem mennesker, der havde så meget til fælles, og om det svære liv i eksil. 

Antal læste udgivelser i alt: 23
Heraf danske: 9 

Tre andre gode bøger:
Jonathan Safran Foer: Extremely Loud and Incredibly Close
Torgny Lindgren: Dorées bibel
Morten Ramsland: Hundehoved

Det var et tungt valg! Jeg måtte bl.a. se bort fra både Helle Helle (Rødby-Puttgarden) Sjón (Skyggebaldur) og Ida Jessen (Det første jeg tænker på)

Men de valgte bøger har på hver sin måde grebet mig, og derfor fortjener de i den grad deres plads på listen: Foers drengeportræt i skyggen af 11. september, Lindgrens fremstilling af religion og idioti og Morten Ramslands fængslende generationsroman er tankevækkende, velskrevne og underholdende bøger. 

Har jeg virkelig læst den?
Stieg Larsson: Mænd der hader kvinder 

Den vil jeg gerne læse igen
Torgny Lindgren: Dorées bibel 

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Ian McEwan: Saturday

Ugresic er allerede genlæst, så jeg vælger Lindgren, men der er også andre muligheder. Til gengæld kommer jeg aldrig til at genlæse Stieg Larsson, som jeg ganske enkelt ikke forstår fascinationen af. Mænd der hader kvinder er i mine øjne en kedelig og langtrukken krimi med totalt karikerede hovedpersoner. 

Så vil jeg hellere læse McEwan. Jeg har nydt på På Chesil Beach og Amsterdam, så Saturday frister også. (Dog ikke så meget som Soning, men den er ikke fra 2005!)

Årets bedste bog er en serie, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst udgivet i f.eks. 1774. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

