Anmeldelser · Nyere dansk

Josefine Klougart: Én af os sover

Skuffende udspil fra stortalent

Selvom det kun er to år siden Klougart udgav debuten Stigninger og fald, så er forventningerne store til en roman fra hendes hånd. Sprogtalentet er enormt, og hendes anden bog Hallerne var et interessant stileksperiment. Til gengæld er Én af os sover et skridt tilbage – i hvert fald i min optik.

En af os sover - forside

Bogen skildrer et brud med en (eller to) mænd, og fortælleren flygter hjem til forældrenes hus på Mols. Her har hun også moderens sygdom og familiære gniderier at tænke på.  (Fortælleren har udgivet en roman med lidt for meget selvbiografisk indhold – ligesom Klougart, selvom man selvfølgelig altid skal være forsigtig med at sætte lighedstegn mellem forfatter og fortæller.)

Der sker ikke ret meget. Landskaber og forhold foldes ud i stemninger og drømmeagtige sekvenser. Den konsekvente modstand mod at bruge navne gør det svært at holde styr på den handling, der måtte være, og på mig virkede det som et symptom på, at der ikke er rigtige personer med i bogen. Der er kun positioner og antydninger, som det er svært at forholde sig til.

Tonen er melankolsk, og Klougart prøver at sænke læsetempoet med sprog og tegnsætning: ”De katastrofer, man er ude for i sit liv, kan synes uvirkelige, men de er: virkelige.” (s. 42)

Det virker i den forstand, at jeg satte tempoet ned – men det virkede også som sprogligt krukkeri, og jeg blev først grebet af bogen halvvejs – og det uden for alvor at føle noget for personerne.

’En som sover’ har mildest talt fået en blandet modtagelse – fra Mikkel Bruun Zangenbergs fascinerede begejstring til Lars Bukdahls trætte kedsomhed. Jeg er (for en gangs skyld) mest på linje med Bukdahl. Jeg glæder mig til Klougart skriver det store værk, som man ved, at hun har i sig.

Skriv et svar

