Om det at læse

Årets bedste bog 2007

Valget faldt på Joanne K. Rowling: Harry Potter og Dødsregalierne

Harry Potter og dødsregalierne - forside

Der findes bøger, som ikke får lige så mange læsere, som de har fortjent. Men der findes også bøger, som ikke får den litterære anerkendelse, som de har fortjent. De bliver overskygget af deres voldsomme kommercielle succes.

Sådan er det lidt med Harry Potter serien, der blev afsluttet med et brag i 2007. Hele romanen er en tour de force, hvor Rowling med overlegen fantasi og overskud binder sagaen om Harry Potters liv sammen. Det er sjovt, spændende og underholdende, men Rowling konfronterer også læseren med livets store moralske spørgsmål, og det er mere end man kan sige om mange romaner for ”voksne”. 

Antal læste udgivelser i alt: 13
Heraf danske: 5 

Tre andre gode bøger:
Hanne Richard Beck: Om så det gælder
Kim Leine: Kalak
Ian McEwan: På Chesil Beach 

Har jeg virkelig læst den?
Jeg kan ikke få øje på deciderede fusere på min liste over bøger fra 200 

Den vil jeg gerne læse igen
Hmmm – det må blive Harry Potter serie. Min kone har – assisteret af Jesper Christensen, når vi har været på langtur i bilen – læst bøgerne højt for børnene. Jeg er sikker på, at jeg også skal læse dem igen på et tidspunkt.

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Junot Diaz: Oscar Wao og hans korte og forunderlige liv

Jeg læste en anmeldelse af bogen, da den udkom på dansk, og lige siden har jeg haft lyst til at læse den. Det er aldrig rigtig blevet til noget, men Mario Vargas Llosas Bukkens fest har ikke gjort nysgerrigheden mindre. Begge bøger handler om den tunge arv efter Trujillos diktatur i Den Dominikanske Republik. I dag stormer Latinamerikas demokratier frem i global indflydelse, men det er kun årtier siden, at strømmen af højreorienterede militærdiktaturer slap grebet op regionen. Den historie er lige så vigtig at huske som kommunismens betydning for Østeuropa.

Jeg har i mange år noteret, hvad jeg læste. Nu har jeg lagt listen ind i excel og det giver andre muligheder. F.eks. bliver det ganske enkelt at finde bøger udgivet et bestemt år.

Derfor starter en ny serie her på bloggen: Årets bedste bog, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst fra et bestemt år. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. Jeg har selvfølgelig kun valgt ud fra bøger, jeg faktisk har læst. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

