Anmeldelser · Nyere dansk

Ida Jessen: Ramt af ingenting

Lillebitte roman om store følelser

Jessens nye bog har undertitlen ”En glemmebog” og det er ikke tilfældigt. Hovedpersonen er en kvindelig forfatter, der er ved at gennemgå en skilsmisse, og her er der i høj grad brug for at glemme, ordne og komme videre i livet. Udadtil skal der sættes skik på haven i det nye hus, men romanen handler nok så meget om at få ryddet op i det indre liv.

Ramt af ingenting - forside
Ida Balslev-Olesen har som sædvanlig lavet det flotte omslag

Jessen fanger på få sider – romanen er med sine små 67 sider knap nok en roman – smerten ved at bryde op. De tvetydige ønsker om at glemme og huske, komme videre og vende tilbage dirrer under tekstens overflade. Det er smukt og rammende.

”Jeg sorterede det hele. Grydeskeer, billeder, flasker med blæk og strømperne, der havde sneget sig over i dit skab. Syltetøjet, som du havde lavet de lange somre på Österlen. Alt der var dit, blev dit igen. Og alt, der var mit, blev mit.” (s. 19)

Vi får lige netop glimt nok til at skimte konturerne af en kantet mand – efternavnet Love skal forstås i sin regeldyrkende danske betydning, ikke den romantiske udlægning på engelsk – der har været svær at leve sammen med, men som fortælleren alligevel har elsket til desperation.

”Du vidste, at jeg gerne ville have dig til at løfte øjnene og se på mig og sige ’Godnat’, og du syntes, det var klæbrigt og gement. Det ene ord, jeg ville have, ville du ikke give.” (50)

Eksmanden har temperament, og når som helst kunne vreden og hans latente foragt bruse over. Man undres over, hvor meget hun har fundet sig i, og fordi det hele ses så entydigt fra fortællerens synspunkt, kan det også være svært at se, hvorfor han i første omgang blev tiltrukket af hende. Men en vis dosis bitterhed og ensidighed er vel en uundgåelig bivirkning af en skilsmisse.

Ida Jessen
Er bogen selvbiografisk? Måske, men det betyder ikke så meget.

Jeg har fulgt Ida Jessens forfatterskab siden udgivelsen af Den der lyver i 2001. Hun er eminent til at spidde tidens dilemmaer og skildre de potentielle katastrofer i familielivet. Ramt af ingenting er en meget fin lille bog om en skilsmisse, men den er anderledes end de store realistiske romaner fra Hvium.

2 thoughts on “Ida Jessen: Ramt af ingenting

  1. Jeg tror jeg prøver den alligevel. Jeg ved godt, at man ikke skal lade sig skræmme af anmeldelser, men jeg læste et par stykker, der ikke var voldsomt begejstrede, der gjorde at jeg skubbede den bagud i køen…

  2. Jeg tør ikke love dig, at du ikke bliver skuffet, men det er i hvert fald ikke en bog, der tager lang tid at prøve af! Men man skal – som jeg også skriver – være klar over, at det ikke er som hendes Hvium romaner..

Skriv et svar

