Om det at læse

Årets bedste bog: 2009

Valget faldt på: Judith Hermann: Alice

Alice - forside

Det eneste sikre i livet er døden. I fem knivskarpe noveller sætter tyske Judith Hermann fokus på titelpersonens afsked med fem mænd, og for hver gang kommer vi tættere på Alice selv. Hermann indfanger eminent, hvordan døden påvirker menneskers samvær og hendes skildring af sorg er rystende.

Det var egentlig ikke svært at pege på Hermann. Hun har skrevet en fantastisk novellesamling – og der skal noget til, før jeg bliver begejstret for noveller – men til gengæld var der en mængde kandidater til Tre andre gode bøger. Det var ikke nemt at droppe Wolf Hall, Mordets praksis eller Et kinesisk liv – og så var der selvfølgelig også Hildegard bind I.

Antal læste udgivelser i alt: 29
Heraf danske: 16

Tre andre gode bøger:
Pia Juul: Mordet på Halland
Margaret Atwood: Syndflodens år
Francois Bourgeon: Barn af Kaiman-træet I-II

Har jeg virkelig læst den?
Ingen. Som for 2010 kan jeg huske alle udgivelser

Den vil jeg gerne læse igen
Ida Jessen: Børnene

Den ville jeg ønske, jeg havde læst
Ferdinand von Schirach: Forbrydelser

Ingen nutidig dansk forfatter kan som Ida Jessen skildre hverdagens uhygge og sætte fingeren direkte på de ting, der for alvor gør ondt: Børn. Uanset om emnet er skilsmisser, flugtbilister eller omsorgssvigt, så er det børns lidelser og tabet af børn, vi for alvor kan identificere os med.

Børnene er sidste roman om det fiktive Vium, og selvom bogen ikke er perfekt, så ramte den mig lige i hjertekulen. Jeg kunne sagtens forestille mig at genlæse alle Vium-romanerne for at få lidt mere styr på sammenhængene.

Jeg har i mange år noteret, hvad jeg læste. Nu har jeg lagt listen ind i excel og det giver andre muligheder. F.eks. bliver det ganske enkelt at finde bøger udgivet et bestemt år.

Derfor starter en ny serie her på bloggen: Årets bedste bog, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst fra et bestemt år. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. Jeg har selvfølgelig kun valgt ud fra bøger, jeg faktisk har læst. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag.

Skriv et svar

