Om det at læse

Årets bedste bog: 2010

Valget faldt på: Anne-Lise Marstrand Jørgensen: Hildegard II

Hildegard 2 - forsde

I dette tilfælde er beslutningen ikke så svær. Hildegard I og II er noget af det bedste danske litteratur, jeg har læst i mange år. Jeg er lidt ked af, at romanerne ikke har fået flere af de store danske bogpriser, men i sidste ende betyder det jo ikke noget.

For mig er Hildegard II et fremragende eksempel på alt det, som bøger skal være efter: Et smukt, billeddannende sprog, en gribende handling og hovedpersoner der fascinerer, fordi de både er fremmedartede, nuancerede og vedkommende.

Antal læste udgivelser i alt: 21
Heraf danske: 17

Tre andre gode bøger:
Morten Ramsland: Sumobrødre 
Beate Grimsrud: En dåre fri
Harald Voetman: Vågen 

Har jeg virkelig læst den?
Ingen – jeg kan stadig huske alle læste bøger fra 2010

Den ville jeg ønske, jeg havde læst:
Emma Donaghue: Rum

De frygtelige historier om tilfangetagne kvinder i mørke kældre kan ikke andet end pirre nysgerrigheden. Men hvordan kan man undersøge det kunstnerisk uden at ende med en lang liste over overgreb? Donaghues løser problemet ved at skildre situationen fra en lille drengs vinkel. Han er fanget med sin mor – der beskytter ham ved at bilde ham ind, at det er en helt almindelig måde at vokse op.

Jeg har i mange år noteret, hvad jeg læste. Nu har jeg lagt listen ind i excel og det giver andre muligheder. F.eks. bliver det ganske enkelt at finde bøger udgivet et bestemt år.

Derfor starter en ny serie: Årets bedste bog, hvor jeg år for år vælger den bedste bog jeg har læst fra et bestemt år. Jeg starter med 2010 og tæller ned derfra. Jeg har selvfølgelig kun valgt ud fra bøger, jeg faktisk har læst. I er meget velkomne til komme med andre gode forslag til årets bedste bog..

4 thoughts on “Årets bedste bog: 2010

  1. Hej Michael,

    Jeg læser dine litterærlige selvangivelser med fornøjelse hvert år – det er en af grundene til at Donaghue er på med som den bog fra 2010, jeg ville ønske, at jeg havde læst!

    Henrik

  2. Hej Henrik

    Tak skal du have. Og det er en rigtig, rigtig god bog. Selvfølgelig på baggrund af Fritz-sagen fra Østrig – men alt det sensationelle er heldigvis pillet ud af “Rum”. Enormt anbefalelsesværdig!!!

Skriv et svar

