Om det at læse

Læsetema 2012: Jubilæumsbøger

Sidste år introducerede jeg begrebet ”læsetemaer” – hver måned skulle jeg læse tre bøger, der havde et eller andet til fælles.

Resultaterne var – blandede.

Bogstak

Jeg ville gerne læse noget mere af den litteratur, man ikke lige falder over på biblioteket eller i boghandlen, og i den forstand fungerede det fint. Jeg læste bl.a. John Steinbeck, Joseph Heller og Sigrid Undset. Men det viste sig simpelthen at være for meget med et tema hver måned. Jeg kom bagud, fordi jeg også bare ville læse nogle spontane bøger, og når jeg først og fremmest læser for min fornøjelses skyld, så var der jo ingen grund til at indføre en kilde til stress og dårlig samvittighed.

Derfor kører ideen om læsetemaer videre, men jeg har skruet lidt ned for omfanget. Foreløbig kører der et enkelt tema: Jubilæumsbøger. Jeg har valgt bøger, der har større eller mindre jubilæer i år. Så må vi se, om der kommer endnu et læsetema på et senere tidspunkt.

200 år (1812)                      Brødrene Grimms eventyr
150 år (1862)                      Ivan Turgenjev: Fædre og sønner
100 år (1912)                      Knut Hamsun: Den sidste glæde
75 år (1937)                        Karen Blixen: Den afrikanske farm
50 år (1962)                        Doris Lessing: Den gyldne notesbog
25 år (1987)                        Carlos Fuentes: Kristoffer ufødt
10 år (2002)                        Haruki Murakami: Kafka på stranden

Skriv et svar

