Anmeldelser · Europæiske perler

Albert Camus: Faldet

Jeg synder – ergo er jeg

Jean-Baptiste Clamence har opgivet en lovende advokatkarriere i Paris. I stedet driver han rundt på den snuskede bar Mexiko-City i Amsterdam, hvor han får tiden til at gå med at tale med gæsterne. Bogen er én lang monolog til en unavngiven fremmed. Men hvorfor?

Faldet - forside

Midt i sit ubekymrede liv i Paris gik han en nat forbi en kvinde på en bro. Da han havde passeret hende hørte han et plask og et skrig, der forsvandt ned af floden. Han gjorde ikke noget, men hændelsen slår hans tilværelse i stykker. Han bliver mere og mere kynisk og utilfreds i sit liv, indtil han flygter.

Tilsyneladende fortæller han om sit liv, men i virkeligheden prædiker han. Som en falsk profet bekender han sine synder: Alt hvad han har gjort er udsprunget af egoisme, selv da han forsvarede de fortabte og hjalp de blinde. Han gjorde det for sin egen skyld, og det var det, der blev klart for ham, da kvinden faldt i vandet, og han stod med valget: Uanset om han havde gjort noget eller ej, ville det i sidste ende være for sin egen skyld.

Sådan er menneskets lod: Fordi vi er bevidste om os selv, kan vi kun være egoistiske. Nu folder han sine gerninger ud og stiller sig selv op som et spejl for sine tilhørere.

Camus’ tanker er altid interessante, og litterært var der også gode passager. Jeg var specielt begejstret for den humor, der også kom til udtryk i teksten, og som jeg ikke husker fra andre af hans bøger. Et eksempel fra hans liv som libertiner: ”Jeg havde naturligvis visse principper, for eksempel at vennernes kone var hellig. Sagt ligeud, jeg holdt bare op med at være på venskabelig fod med ægtemændene nogle dage forinde.” (s. 47)

Alligevel var bogen lidt en skuffelse som roman betragtet. Clamence og hans skæbne berørte mig ikke for alvor.

Skriv et svar

