Om det at læse

DR romanklubben (1. runde) 80’er drama splitter

Lone Hørslev: Sorg og Camping

Onsdag havde vi første møde i årets udgave af DR romanklubben. Det var en engageret og hyggelig diskussion, og jeg tror, at vi får mange gode snakke i kredsen.

Emnet var Lone Hørslevs nye roman, som jeg læste og anmeldte i foråret. Den gjorde sig lige så godt ved anden gennemlæsning. Det er næppe en bog, der også bliver læst om 100 år, men for mig opfylder den kravene til en vedkommende og humoristisk samtidsroman.

Sorg og camping - forside

Det var der bare slet ikke enighed om! Faktisk hældte flertallet i den modsatte retning, og interessant nok, var det især mændene (og bibliotekaren) der følte sig godt og kompetent underholdt. De kvindelige deltagere kunne derimod ikke se meget at fornøje sig over.

Uenighed er med til at sætte liv i diskussionen, men det kommer gang på gang bag på mig, at alle ikke har den samme opfattelse af en bog som mig selv. Jeg var virkelig overbevist om, at de ville sætte pris på personskildringen og den sorte humor, og jeg havde egentlig også den opfattelse, at det var en ”kvindebog.” Jeg blev klogere.

Dyrene var et af de aspekter, som jeg lagde mere mærke til ved anden gennemlæsning. Det er især katte, der er på spil: Marianne og Jørgen adopterer en kat på campingturen, og det er vist en fejl. Marianne er bange for den, den ender med at blive spærret inde på loftet, og da Jørgen prøver at befri den, bliver han kradset til blods.

Ifølge de kloge er katte i litteraturen typisk symboler på frihed, og Mariannes undertrykte længsel efter frihed og lidenskab presser sig stadig mere akut på i ægteskabet med Jørgen. Det giver derfor også god mening, at Gunnhildur hygger med en kat ved et busstoppested efter flugten fra Thomas.

Sjovest er måske den forsagte Jannie, som provinsforføreren Lauritz kalder en ”panter.” Hun vil hellere være en ”sommerfugl” – dvs. en stewardesse, der kun flyver om sommeren – hvilket igen siger en hel del om rækkevidden af Jannies drømme.

Under alle omstændigheder en fin start på årets sæson. Næste stop er Jonas Bengtsson, som jeg længe har haft lyst til at læse. Det blivet Et eventyr!

Skriv et svar

