Anmeldelser · Fra den vide verden

Colum McCann: Lad kun verden tumle sig

Tyk roman om 1970’ernes New York

”Lad kun verden tumle sig” er kommet til Danmark med vinden i ryggen. Den irske forfatter har bl.a. modtaget National Book Award for sin roman, der også er blevet fint anmeldt her. Bogen er en kærlighedserklæring til New York, til brydningstiden i 1970’erne og til livet selv – men jeg blev alligevel ikke helt suget ind i de mange sider.

Lad kun verden tumle sig - forside

McCann har skrevet en kollektivroman, der foregår omkring det tidspunkt, hvor Philippe Petit brød ind i World Trade Center og gik på line mellem de to tårne. Den begivenhed bliver et fælles berøringspunkt for bogens skæbner, men den er også et symbol på, at verden er uforudsigelig, og at skønhed og liv kan rejse sig ud af de mest triste omstændigheder.

Bortset fra et par svinkeærinder handler bogen om to hovedhistorier: For det første den irske munk Corrigans liv blandt prostituerede i den værste del af Bronx, hvor han overfaldes af alfonser, gør gode gerninger på ældrecenteret og kæmper med sin egne dæmoner. Den anden historie handler om Claire, der har mistet sin søn i Vietnam og nu deltager i en sorggruppe. I hvert kapitel ser vi verden fra en ny hovedpersons synsvinkel, og i mange tilfælde er det en biperson i en af de andre historier, der nu kommer i centrum. Nogle gange er det en jeg-fortæller, andre gange skriver McCann i tredje person.

Colum McCann

McCann skriver i efterordet, at han vil fastholde den særlige ånd fra Philippe Petits nummer, men det lykkes ikke rigtigt. Selvom personerne kommer i berøring med det, så sker det altid indirekte og på anden hånd, og det er et meget godt billede på, at historierne fungerer bedre hver for sig end som et samlet hele.

”Lad kun verden tumle sig” er et sympatisk projekt. Bogen er også hurtig og nem at læse, men jeg blev aldrig helt indfanget af den, så selvom jeg godt kan se, hvorfor mange bliver begejstret for den, så vil jeg hellere anbefale Man on Wire – en film der virkelig hylder og formidler storheden i Petis linedans.

2 thoughts on “Colum McCann: Lad kun verden tumle sig

  1. Jeg var til gengæld helt solgt – allerede fra fra starten, og det holdt sig hele vejen igennem! Let læst og meget flydende skrevet med blik for de meget forskellige psykologier, som personerne repræsenterer – og er samtidig et historisk tidsbillede af USA i en enorm selvforståelseskrise med Vietnam, Nixons deroute og New Yorks næsten-bankerot. Og med Petits linegang som symbol på at sprænge rammerne og gøre det umulige muligt.
    Se hele min anmeldelse på:
    http://bogbrokken.blogspot.com/2011/03/colum-mccann-lad-kun-verden-tumle-sig.html

  2. Hej Michael,

    Jeg læste din anmeldelse, da du lagde den på. Vi er jo tit på linje i bogsmag, så det var en af grundene til, at jeg havde store forventninger til romanen.

    Jeg er egentlig ikke uenig i din vurdering af, hvad McCann gerne vil med bogen. I mine øjne lykkes det bare ikke rigtigt. Nogle af personerne virkede konstruerede på mig – f.eks. computerdrengene der hacker telefoner i New York – og forsøget på at binde historierne sammen fungerede i mine øjne ikke.

    Men det viser jo bare, at bøger ikke kun handler om, hvad der står på siderne. Magien opstår først, når bogen møder sin læser.

    Jeg diskuterede Lad kun verden tumle sig i min læsekreds i tirsdags, og der var vurderingen overraskende forskellig. En havde kedet sig så grundigt, at hun end ikke havde læst bogen færdig, mens andre var helt oppe i skyerne.

    God weekend!

    Henrik

Skriv et svar

