Om det at læse

Vælg vinderen af årets store danske litteraturpris

Hvert år uddeles Danske Banks Litteraturfest til Bogforum i København. Det er en stor og vigtig pris, og du kan være med til at bestemme, hvem der skal have den i år.

Jeg har selvfølgelig stemt på Hildegard I og II af Annelise Marstrand-Jørgensen. Som jeg flere gange har skrevet, så er bøgerne efter min mening det klart bedste nye danske litteratur, jeg har læst i årevis.

Hildegard af Bingen

Birgithe Kosovic er nomineret for Det dobbelte Land, som allerede har modtaget flere priser. En glimrende bog, men jeg håber at mesterværket om Hildegard af Bingen trækker det længste strå denne gang. Sven Holms bog Midt i den blanke nat må jeg med skam melde, at jeg endnu ikke har læst.

Kan jeg så tillade mig at deltage i afstemningen? Ja, det synes jeg. Jeg er en ganske almindelig læser, der ikke får honorar for at pløje alle nominerede bøger igennem. Hvis det ikke er ok med dem, der deler prisen ud, så skal de lade være med at spørge læserne.

Du kan stemme på Danske Banks hjemmeside hvor der også er oplæsning og interviews med forfatterne. På Litteratursiden er der også udførlig omtale af de tre nominerede bøger.

Danske Banks Litteraturpris er blevet tildelt en række af Danmarks bedste nutidige forfattere:

2010: Morten Ramsland for Sumobrødre
2009: Pia Juul for Mordet på Halland
2008: Kirsten Hammann for En dråbe i havet

Skriv et svar

