Om det at læse

Jeg fik styret min bogfetich

Jeg elsker bøger. Først og fremmest at læse dem, selvfølgelig, men der er nu også noget over at sortere, flytte, stable, bladre i og på andre måder være sammen med bøger. (Ja, ja, ja. Det er ikke mennesker, så jeg er ikke ”sammen” med dem. Men alligevel.)

Derfor er det også en fornøjelse at være boghandler for en uge hver september, når der er Lys over Lolland. Vi er en gruppe frivillige, der i samarbejde med Bøger og Papir i Nakskov sørger for, at der er lidt ekstra stemning og mulighed for at gæsterne kan få lidt flere penge op af lommen.

Det er skægt. Vi har nogle kunstbøger, lidt lokalhistorisk om Lolland-Falster, lidt skønlitteratur med lokalkolorit – Helle Helle er altid på programmet – og forskellige bøger med billeder i. Gæsterne er tydeligvis visuelt inspirerede, når de har set udstillingen, og så frister ”gennemillustrerede” bøger. Helst med kunst, selvfølgelig, men bøger med kampvogne fra anden verdenskrig, Danmarks fugle eller alverdens største ting kan også finde overraskende købere.

Svale - forside

Når der ikke er kunder, er der god tid til at bladre i bøgerne.  Og her er måske grunden til, at jeg ville have svært ved at klare mig som boghandler: Ligesom en brygger, der drikker øllet, bliver jeg fristet over evne. Det ender altid med, at jeg kommer hjem med et par bøger i tasken. Denne gang var det Martin Lehmans fotobog Svale og et katalog af Jean Voigt.

Men sjovt er det.

Skriv et svar

