Anmeldelser · Europæiske perler

Agota Kristof: Beviset

Svagt mellemspil

Så nåede jeg til sidste bind af Agota Kristofs såkaldte tvillingetrilogi. Egentlig er Beviset bog nummer to efter Det store stilehæfte, og jeg er glad for, at jeg allerede har læst Den tredje løgn. Ellers var jeg nok gået i stå her!

Beviset - forside

Ikke at Beviset er en decideret dårlig bog, for det er det ikke. Men Kristof skriver meget stiliseret, og derfor har hendes bøger brug for et stærkt plot for at hæve sig over det skematiske. Det har de to andre bøger, men det mangler lidt her.

Bogen følger Lucas, hvor Det store stilehæfte sluttede. Broderen Claus er flygtet over grænsen, og Lucas skal have tilværelsen til at fungere i et gennemkontrolleret samfund under ”Det revolutionære partis” ledelse. Han opfører sig ikke så umenneskeligt som brødrene gjorde i Det store stilehæfte, men der er stadig en hårdhed i ham, selv når han tager Yasmine og hendes handicappede dreng Mathias til sig.

Mens Det store stilehæfte var en roman om splittelsen af Europa gennem anden verdenskrig og Den tredje løgn en historie om genforeningen efter 1989, så fokuserer Beviset på den fastfrosne periode ind i mellem. Det betyder, at Lucas og Claus er adskilte fra hinanden, og det går ud over den dynamik, der var i de andre bøger.

Det er interessant, at Kristof fokuserer på den tilbageblevne og ikke på ham, der stak af. Selvom flugten er forståelig, så fornemmer man, at det alligevel er svært ikke at fordømme dem, der flygtede og lod andre være tilbage med lidelserne.

”Du har ret. Jeg vil ikke tage over og blive genforenet med Claus. Det er ham der skal komme tilbage, det er ham der er rejst.” (s. 120-21)

Det er en tematik, der præger meget eksillitteratur. Senest stødte jeg på det i Smerteministeriet.

Jeg har været rigtig glad for at lære Agata Kristof at kende, og selvom Beviset er lidt under de andre bøgers niveau, så anbefaler jeg gerne trilogien – også i rigtig rækkefølge!

Skriv et svar

