Om det at læse

Bøger og steder

Det er sjovt som nogle steder hører sammen med bestemte bøger. Jeg var i Cirkus Dannebrog i Nakskov i går. (Hvis du overvejer at besøge dem, så er årets forestilling udmærket, men ikke en af deres bedste.)

Jeg brugte pauserne til at kigge mig omkring i det rød-hvide telt, snuse til lugten af savsmuld og popcorn og straks gik tankerne til Sara Gruens roman Vand til elefanterne, som jeg hørte som lydbog i foråret. Her følger vi den unge Jakob Jankowskis dramatiske rejse gennem depressionens USA med et af de berømte cirkustog.

Vand til elefanterne - forside
Vand til elefanterne lever på at gengive cirkusstemning - og nu får cirkus mig til at tænke på Vand til elefanterne.
 
Jeg håber ikke, at tilværelsen bag Dannebrogs facade er ligeså dramatisk, men det var sjovt at blive mindet om en bog og en historie, der ikke gjorde specielt indtryk på mig, da jeg læste den.

Den samme oplevelse havde jeg, da jeg kørte med biltoget fra Trieste til Hamborg efter sommerferien. Vi rejste samme vej hjem for to år siden – og så snart vi trillede ud af fra stationen huskede jeg ikke bare fornemmelsen af at rumle gennem den europæiske nat, men også at jeg have læst første del af Elsa Morantes Historien på turen.

Har du også steder, der minder dig om bestemte bøger?

Skriv et svar

