Om det at læse

Kan man give bøger karakter?

Engang var der næsten ingen boganmeldelser, der gav stjerner, hjerter eller æselører. Nu gør de fleste det.

Nogle mener, at det er en urimelig simplificering, men nu følger min blog altså i samme spor. Jeg håber da, at det allerede har været tydeligt, hvilket bøger, der har skilt sig ud, men nu kommer der også en hurtig genvej til den samlede bedømmelse.

Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale helt at droppe anmeldelserne, men jeg ved fra mig selv, at det kan være rart med en samlet opsummering. Det giver også lidt mere frihed til at forfølge særlige vinkler i artiklerne uden hele tiden at skulle være opmærksom på, at anmeldelsen får lige netop den blanding af ros og kritik, den fortjener.

For bøger som er så gode, at alle burde læse og som har givet mig en læseoplevelse helt ind i sjælen

For rigtigt gode bøger, jeg gerne anbefaler. Det har været en god læseoplevelse, men der mangler lidt i, at klokkerne ringer.

For gode bøger der på nogle områder – sprog, spænding, persontegning eller lignende – har givet en god læseoplevelse, selvom der mangler noget på andre.

For bøger jeg ikke decideret vil anbefale, men hvor der alligevel er noget interessant på den ene eller den anden måde.

For bøger jeg vil råde folk til at holde sig fra. Det er en dårlig bog efter næsten alle kriterier.

Jeg har sat karakter på bøgerne fra ferien, og I vil hurtigt bemærke, at gennemsnittet er højere end tre. Jeg læser jo også anmeldelser, så jeg håber da, at det der når til sofabordet, hører til den bedre halvdel!

Skriv et svar

