Nyere dansk · Om det at læse

Hildegard 2 bør vinde DR Romanprisen 2011

Min tredje sæson i DR Romanklubben er ved at være slut. Vi har sidste møde på onsdag, hvor vi skal diskutere ’Ulven’ og indstille fire kandidater til finalen. Det skal nok blive interessant, for meningerne om bøgerne har været delte.

Overordnet set har denne sæson været meget typisk med en blanding af kendte og mindre kendte forfattere, forskellige genrer mm. Kvalitetsmæssigt har der igen været enkelte virkeligt gode bøger, en overvægt af udmærkede bøger og så et par store skuffelser. Der har måske været en lidt større spændvidde end tidligere – det har i hvert fald været småt med middelklassekvinder i midtvejskrise.

Men der har for en gangs skyld også  været en bog, som jeg virkelig, virkelig, virkelig mener, har fortjent at vinde. Det har egentlig ikke været tilfældet de to foregående år, hvor valget har stået mellem gode bøger, uden at noget for alvor har lagt afstand til mængden. Lad os komme til det!


Mesterværket:
1. Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Hildegard 2

Hildegard 2 - forside

Dette er ikke bare den bedste bog i årets romanklub, men også den bedste nye bog på dansk jeg har længst i adskillige år. Jeg kan stadig undre mig over, at bind 2 er indstillet for sig selv – Hildegard I og II hører sammen – og det kan måske komme til at koste sejren i sidste ende. Men for mig er der ingen tvivl om, at romanen både sprogligt og indholdsmæssigt var en sublim læseoplevelse. Sjældent har jeg følt mig så langt inde under huden på et menneske, der på en gang er fremmed og dybt interessant.


Gode bøger:
2. Birgithe Kosovic: Det dobbelte land

Det dobbelte land - forside

Afstanden fra nummer 1 til nummer 2 var stor i år, men det ændrer ikke på, at Kosovic har skrevet en meget interessant historie om Jugoslavien under og efter anden verdenskrig. Det er spændende at følge Milovans udvikling, og selvom mange opfatter ham som et skvat, så havde jeg betydelig sympati for, at han er blevet et bedre menneske, end hans baggrund lægger op til. Som roman er bogens problem forholdet til vennen Nerbosja, der ikke udvikler sig troværdigt.

3. Jens Blendstrup: Bombaygryde

Bombaygryde - forside

Bombaygryde var årets første bog, og på det tidspunkt havde jeg ingen anelse om, hvorvidt den ville være blandt mine fire udvalgte eller ej. Et par solide skuffelser sørgede for at fjerne den tvivl, men jeg husker nu også den opdaterede soldater-kammerat historie som en morsom og ganske interessant bog. Den jeg-svage Leif oplever vilde eventyr, sådan som man nu engang skal i en soldaterbog, og indblikket i hans noget dysfunktionelle familie er både grotesk og interessant.

4. Olav Hergel: Indvandreren

Indvandreren - forside

På afstand bliver Hergels roman dårligere litteratur med utroværdige personer og en noget fortænkt handling. Men det ændrer ikke på, at den tager en højst interessant problemstilling op, og så var den både spændende og underholdende. Det er rigeligt til at klare cuttet til finalen i årets derby!


Skuffelser:
5. Katrine Marie Guldager: Ulven

Ulven - forside

Jeg fandt hverken historien eller personerne interessante og slet ikke troværdige. Og så hjælper det ikke, at romanen ynder at udstille sig selv som en litterær konstruktion. Det var fornøjeligt, da postmodernisterne først fandt på det, nu er det bare old news som trækker fra i læseoplevelsen.

6. Hans-Henrik Møller: Burgundia

Burgundia - forside

Den magiske realisme er nået til Bornholm, og den minder umådeligt meget om magisk realisme alle andre steder. Bogen har bestemt nogle gode og underholdende passager, men overordnet er den dobbelt så lang som den burde være og alt for lemfældigt redigeret.

3 thoughts on “Hildegard 2 bør vinde DR Romanprisen 2011

  1. Tak for linket – jeg kan se, at vi ikke er så langt fra hinanden, når det kommer til årets bøger.

Skriv et svar

