Anmeldelser

Ingen krig uden død

PJ Harvey: Let England Shake

Jeg har egentlig aldrig været den store fan af PJ Harvey, men den engelske sangerindes nye album ’Let England Shake’ er jeg vildt betaget af. Jeg faldt over Kim Skottes anmeldelse i Politiken, og albummet lever fuldt op til den rosende omtale.

Let England Shake - cover

Albummet har en fin militær tone – jagthorn, trombone og en stortromme, der på ’The Last Living Rose’ lyder som et artilleriangreb, mens Harvey indfødt forbander de ”Goddam’ Europeans!” der har tvunget unge engelske mænd fra stinkende men trods alt fredelige gyder til vestfrontens organiserede masseudryddelse.

Krig er albummets gennemgående tema, og det er teksternes barske realisme kombineret med et fantastisk lydbillede, der gør værket så komplet, så smukt og så rørende.

Mit yndlingsnummer er ’All and Everyone” om landgangen ved Gallipoli, der endte som en storslået, dødbringende fiasko.

“Death was in the staring sun,
fixing its eyes on everyone.
It rattled the bones of the Light Horsemen
still lying out there in the open

as we advancing in the sun
sing ‘Death to all and everyone’”

Men det skal man selvfølgelig høre, ikke læse. Se bare her

PS Jeg ved godt, at bloggen hedder Mest om bøger, og at jeg ikke plejer at skrive om musik. Men man må jo gøre med sin blog som man vil, og desuden er Harveys tekster i sig selv en hel lille digtsamling!

Skriv et svar

