Om det at læse

Yndlingsforfattere er stadig yndlinge

Som jeg skrev for en måneds tid siden, så vil jeg prøve at lave forskellige læsetemaer i 2011. Målet er at få læst lidt mere varieret, end jeg ellers ville gøre. Hver måned får sit tema og tre bøger, der skal læses.

Jeg startede med yndlingsforfattere i januar, og bortset fra at det nu er midt i februar, så var det en stor succes. Jeg har læst ’Grapes of Wrath’ af John Steinbeck, ’En mand kom til byen’ af Ida Jessen og ’Jeg forbander tidens flod’ af Per Petterson.

Jessen og Petterson har jeg læst (og omtalt) flittigt de sidste par år, men det er længe siden jeg har læst Steinbeck. Jeg pløjede det meste af forfatterskabet igennem som teenager, men hovedværket lykkedes det mig aldrig at læse færdigt.

Det gjorde det så nu, og det var en stor oplevelse. Steinbeck er en meget socialt bevidst forfatter, og selvom han af og til romantiserer fattigdommen og alkoholkulturen lovlig meget (Dagdriverbanden og En dejlig torsdag) så giver det hans romaner vid og bid.

Februar er jubilæumsmåned. Jeg er gået i gang med ’Jenny’ af Sigrid Undset. Så må vi se, om jeg når den og de to andre bøger inden det bliver forår – eller i hvert fald marts!

Skriv et svar

