Om det at læse

En spændende aften med Birgithe Kosovic

Kosovic’ roman ’Det dobbelte land’ deltager i DR romanklubben i denne sæson. Om det var anledningen til, at Lolland Bibliotekerne havde inviteret hende til Nakskov i går, skal jeg ikke kunne sige.

Men det betød i hvert fald, at tilhørerne var mindst lige så forberedte som en gennemsnitlig gymnasieklasse – knap halvdelen havde læst bogen – og det gjorde diskussionen konkret og vedkommende. (Jeg er som bekendt også med i klubben, se eventuelt min anmeldelse af bogen.)

Billet

Det hjalp selvfølgelig også, at Birgithe fortalte meget åbent om bogens baggrund i hendes egen familiehistorie og i øvrigt var meget lydhør over for vores fortolkninger. Hun havde heller ikke selv et endeligt svar på, hvorfor Milovan handler som han gør. Det var faktisk en af pointerne i bogen, at personer aldrig bare har én grund til at gøre, som de gør, og at det, der giver mening på et tidspunkt, kan se helt anderledes ud senere.

Nå, jeg skal selvfølgelig ikke gengive hele diskussionen her. Det bliver bare kedeligt, hvis man ikke selv var til stede.

Men én pointe vil jeg alligevel trække frem. Da Milovan kigger tilbage på sit liv, fylder tiden under det kroatiske forår i 1970 meget. Både hans karriere, hans ægteskab og det nære venskab med Nerborsja kommer i krise, og Milovan kaster sig ud i et destruktivt projekt, der nærmest må betegnes som karakterselvmord. Det afsnit opfattede jeg allerede under læsningen som påklistret og i virkeligheden uden forbindelse til Milovans liv før og efter.

Det spændende er, at Birgithe fortalte, at den del først var kommet med i den sidste gennemskrivning i et forsøg på at skærpe temaet. Efter min mening, skulle hun hellere have undladt det, men det var sjovt at få bekræftet, at det VAR noget, der adskilte sig fra resten af bogen.

Skriv et svar

