Om det at læse

Indvandreren og Ulven er de to sidste kandidater til DR Romanprisen

Så er de sidste bøger langt om længe kommet på plads. Indvandreren af Olav Hergel blev allerede meldt ud for et stykke tid siden, og nu står det så klart, at Katrine Marie Guldagers Ulven bliver den sidste bog i år.

Det er to bøger, som jeg umiddelbart har meget blandede forventninger til.

Indvandreren

Indvandreren tager udgangspunkt i den politiske virkelighed i dagens Danmark. Det kan umiddelbart være positivt, men jeg har også læst, at den – med vilje, i øvrigt – bygger sine personer på meget genkendelige politikere. Det er jeg egentlig lidt skeptisk over for. Bliver det ikke lidt for konstrueret, hvis Lars Løkke skal konfronteres med konsekvenserne af hans politik i fiktiv form i stedet for i den virkelige verden?

Ulven - forside

Ulven skal jeg også gøre mig umage med at møde med et åbent sind. Jeg har læst et par novellesamlinger af Katrine Marie Guldager, og dem var jeg ikke imponeret over, selvom de har fået flotte anmeldelser. Det skal selvfølgelig ikke komme romanen til last, og det kan bestemt ikke udelukkes, at problemet er min skepsis over for meget korte noveller.

Nå, under alle omstændigheder bliver det skægt at diskutere dem med de andre!

Skriv et svar

