Om det at læse

Læsetemaer 2011

Da jeg gennemgik bøgerne fra sidste år, var det tydeligt, at jeg læser rigtig meget dansk og engelsk/ameriskansk litteratur. Ikke et ondt ord om det, men der er jo en nærmest uendelig verden – eller rettere en uendelig mængde af verdener – i litteraturen, som jeg også gerne vil tage fat på. Derfor er planen, at jeg i år vil læse forskellige temaer hver måned.

Hvert tema vil bestå af tre bøger. Jeg vil nemlig også have tid til at læse, hvad jeg nu lige har lyst til, og når jeg samtidig er med i et par læseklubber, er der ikke rigtigt plads til mere.

Mulige temaer kunne være:
Forfatterskaber
Lande (enten forfatterens hjemland eller hvor bøgerne foregår)
Perioder
Genrer
Priser
Sprog

Foreløbig har jeg besluttet mig for de tre første måneder:

Januar: Yndlingsforfattere.
John Steinbeck: Grapes of Wrath
Per Petterson: Jeg forbander tidens flod
Ida Jessen: En mand kom til byen

Nogle gange falder jeg over så meget nyt og spændende, at jeg helt glemmer at få læst de forfattere, som jeg HAR opdaget, og som jeg elsker. Det rådes der bod på her.

Februar: Jubilæumsmåned
25 år siden: José Saramago: Stenflåden
50 år siden: Joseph Heller: Punkt 22
100 år siden: Sigrid Undset: Jenny

Mange bøger overses, fordi de har nogle år på bagen. Det er synd!

Marts: Bøger fra forfattere med B
Frans Bengtsson: Røde orm
Steen Steensen Blicher: Udvalgte noveller I-II
Charlotte Brontë: Jane Eyre

Nogle gange kan man ikke se skoven for bare træer. Gennem årene har Rikke og jeg – ret skal være ret: især jeg – købt bøger, som nu står fint ordnede på reolen uden at være blevet læst. Jeg er ved at rydde op i den sag, og jeg er nået til B.

Jeg har skam flere temaer på banen, men jeg holder dem foreløbig for mig selv. Det kunne jo være jeg fandt på noget bedre!

Skriv et svar

